Colombia rammet av den sterkeste orkanen i landets historie

//Colombia rammet av den sterkeste orkanen i landets historie

På mandag ble Colombia rammet av den sterkeste orkanen som har rammet landet noensinne. Orkanen Iota traff øyene San Andres og Providencia med full styrke, og er første kategori 5 orkan som noensinne har rammet landet. På Providencia ble 98% av infrastrukturen på øye ble ødelagt, all telekommunikasjon slått ut, og 80% av husene til øyas fem tusen innbyggere ble ødelagt. De resterende 20% av husene ble også skadet.

Foto: Colombianske regjeringen

Befolkningen var allerede i en krise på grunn av COVID 19. Deres levebrød er turisme og smittevernreglene har effektivt satt en stopper for nesten all inntektsbringende arbeid siste ni måneder. Regjeringen i Colombia har forpliktet seg til å hjelpe ofrene, men Caritas er bekymret for at hjelpen skal komme frem til de som trenger den mest.  De lokale yndighetene i denne delen av Colombia har et svært frynsete rykte. Siste tre guvernører har blitt dømt og fengslet for korrupsjon. For å sikre at nødhjelpen kommer frem til de overlevende er vi avhengig av aktører som Caritas og andre sivilsamfunnsorganisasjoner.

Foto: Colombianske regjeringen

Fastlandet ble også rammet og det rapporteres om omfattende ødeleggelser som følge av flom i regionen Choco, som er landets fattigste region.

Caritas har mobilisert sine lokale strukturer for å hjelpe ofrene for orkanen og jobber med å sikre husly, rent drikkevann, sanitære artikler, mat og klær til en befolkning som har mistet alt.

Av Knut Andreas Lid, programsjef, Caritas Norge

Nå har tusenvis av mennesker akutt behov for hjelp! Caritas Colombia samler sine ressurser slik at ofrene av orkanen

får mat, klær, husly og helsehjelp. Med ditt bidrag kan vi hjelpe dem som er hardest rammet av katastrofen. Tusen takk!

Ønsker du å støtte arbeidet?

2020-11-23T09:50:10+00:00 20th november, 2020|