Coronaviruset krever en global dugnad – innlegg i Dagsavisen

//Coronaviruset krever en global dugnad – innlegg i Dagsavisen

I disse dager, med sterke oppfordringer til vår dugnadsånd for å bekjempe coronaviruset i Norge, er jeg redd for at vi glemmer at dette er en global utfordring, som krever en global dugnad.

(26. mars hadde Martha Rubiano Skretteberg, vår generalsekretær, dette innlegget på trykk i Dagsavisen.)

Pandemien vil ramme de med minst motstandskraft hardest. Blant disse finner vi et økende antall mennesker rammet av sult – 821 millioner globalt. Feil- og underernæring svekker immunforsvaret og gir redusert motstandskraft mot sykdom. Derfor vil fattige land med svak beredskap, og hvor andelen under- og feilernærte er høy, få de høyeste dødstallene. Allerede i dag mister over tjue tusen mennesker livet hver eneste dag på grunn av sult. Nå som coronaviruset treffer sultrammede land, kan mange titalls millioner lide samme skjebne.

Responsen på coronaviruset har synliggjort svakheter i vår egen beredskap. Dessverre kan vi forvente at kapasiteten til å respondere på denne krisen er enda dårligere i fattige land i sør, hvor helsesystemet allerede ligger med brukket rygg. Land som Venezuela, Sør-Sudan, landene i Sahel-beltet og Yemen er allerede rammet av alvorlige humanitære kriser. Blant de hardest rammede av sult og feilernæring finner vi 70 millioner mennesker på flukt fra forfølgelse, krig og vold. De lever med dårlige sanitære forhold og har ofte nedsatt motstandskraft mot sykdom.

Caritas og andre organisasjoner verden over trapper nå opp vårt humanitære arbeid og legger om måten vi arbeider på for å sikre at vår kontakt med mottakere av humanitær hjelp ikke bidrar til å spre smitte.

Det er nå, mer enn noen gang, viktig at både giverland som Norge og alle vi andre setter mest sårbare i sentrum. Dette viruset kjenner ingen landegrenser – og krever at vi trapper opp vår internasjonale humanitære innsats for å støtte de aller mest sårbare – de som sulter. Pandemier rammer globalt, og de må bekjempes globalt – den norske dugnadsånden må gjenspeiles i vårt internasjonale arbeid.

2020-03-26T13:30:43+00:00 26th mars, 2020|