Ebola sprer seg alarmerende raskt

//Ebola sprer seg alarmerende raskt

Evakuerer barn: WHO mener ebola-viruset er en internasjonal helsekrise. Afrikanske land er i beredskap.

Da Ebolautbruddet nærmet barnehjemmet, visste bestyrer pater Peter Konteh at det var på tide å evakuere de mest utsatte barna.

Da ebolautbruddet kom til Bo, Sierra Leone, måtte pater Peter Konteh evakuere barna til et tryggere sted. Foto: Caritas Internationalis.

– Da vi fikk nyheten om at Ebola-viruset var kommet til Freetown, spurte barna meg: Hvor er det trygt nå? Hvor kan vi dra?, forteller pater Konteh, som startet et barnehjem for foreldreløse barn etter at borgerkrigen i Sierra Leone.

– Jeg ønsket ikke å gi barna panikk. Mange av dem har store traumer etter krigen, forteller han.

Sykdommen har 60-90 prosent dødelighet. I løpet av noen få måneder har Ebola tatt livet av 900 av totalt 1711 smittede mennesker i Vest Afrika. Hver uke rapporteres det om nye smittetilfeller.

Hele Afrika er i beredskap, deriblant Uganda og Zambia hvor Caritas Norge arbeider. Så langt er en person innlagt på sykehus i Uganda med symptomer.

Manglende kunnskap er den største trusselen
– Fordelen vår er nettverket vi har. Vi er allerede godt integrert på kontinentet og kjenner religiøse ledere som folk lytter til og stoler på,» forteller programkoordinator i Caritas Norge, Aina Østreng.

14821860595_2b33ebf087_o

På et barnehjem i Bo, Sierra Leone, viser pater Peter Konteh (til venstre) hvordan man desinfiserer hendene.

I Sierra Leone trener blant annet Caritas leger og helsepersonell til å drive opplæringsarbeidet lokalt.

– Manglende kunnskap er den største trusselen. Den viktigste jobben vi gjør er å forebygge ved å informere befolkningen i hvordan de best kan unngå smitte. Katolske skolelærere og prester får opplæring i hvordan befolkningen kan beskytte seg mot viruset. Dermed har de ressurser til undervisning og seremonier,  forklarer Edward John-Bull, landdirektør i Caritas Sierra Leone.

14772517926_c7005ea880_o

Myndighetene i Sierra Leone publiserte nylig dette bildet i forbindelse med Ebolautbruddet.

Fra tidligere har Caritas en ledende rolle i helsearbeid og har ekspertise på blant annet hiv og aids, malaria og under- og feilernæring.

– Som eksempel er Caritas Congo størst i Kongo på helsefeltet og har en unik dekningsgrad i landet med tilgang til folk på grasrota. Ekspertise nasjonalt med en helsepersonell. Samarbeider med lokale helsemyndigheter, forteller Østreng.

Caritas fokuserer på å nå ut til mennesker som er spesielt risiko for å bli smittet.

14815350223_61154bc81e_o

Informasjonsplakat om symptomer på Ebola. Foto: Caritas Internationalis.

– Vi informerer om Ebola til restaurantarbeidere, taxisjåfører, hotellansatte og folk på markeder og steder hvor folk samler seg, forteller John-Bull.

Caritas jobber også med å informere jordmødre, slik at de nyfødte er trygge fra smitte.

Lær mer om Ebola-viruset på WHOs hjemmesider her.

Les mer om vårt arbeid:

DR Kongo