Venter på hjelp i Nepal

//Venter på hjelp i Nepal

Foto: Caritas Internationalis

4,2 millioner mennesker har akutt behov for vann og helsehjelp i Nepal. 1,4 millioner trenger mat og en halv million sover under åpen himmel, ifølge FN.

Internasjonale hjelpeorganisasjoner har begynt å komme til landet, men behovene er enorme.

– Det er viktig at denne hjelpen kommer raskt og effektivt fram, sier nødhjelpskoordinator Jan-Egil Mosand i Caritas Norge. Han er nå på plass i Nepal for å bistå i hjelpearbeidet.

– Jeg skal kartlegge behov og hjelpe til med å prioritere, sammen med våre partnerorganisasjoner som er på stedet, forteller han.

Det kraftige jordskjelvet forrige lørdag la store deler av Nepal i grus. Folk er redde for etterskjelv og sover derfor på gata, mange under åpen himmel. De har mistet alt de eide, til og med sine kjære. Caritas Nepal deler ut mat, presenninger, telt og ulltepper til beskyttelse mot regn og kulde.

– Folk er i akutt nød, sier direktør i Caritas Nepal Fr. Pius Perumana S.J. Han takker det internasjonale samfunnet for tilliten og for støtten i den vanskelige tiden. Samtidig ser han fram til å motta mer hjelp i dagene som kommer og senere når de starter arbeidet med gjenoppbyggingen.

Fredag ettermiddag var over 5 500 bekreftet døde. I tillegg har myndighetene i Nepal registrert over 11 000 skadde. Jordskjelvet har også rammet landets skjøre helsevesen hardt. Kirurgene opererer skadde under presenninger på gata, melder flere medier. Omtrent 90 mennesker har mistet livet i nabolandene, inkludert India og Tibet. Det er forventet at de totale dødstallene kommer til å stige ytterligere.

Over hele verden mobiliserer Caritas-nettverket for å samle inn penger og sende hjelpeutstyr. Caritas Norge har også satt i gang en innsamlingsaksjon.

Støtt Caritas’ arbeid for de jordskjelvrammede i Nepal!

Gi en gave her eller send CARITAS til 2090 (200,- pr. SMS)

2018-02-05T14:49:03+00:00 27th april, 2015|