En varm takk til Caritas-frivillige!

/, Norge/En varm takk til Caritas-frivillige!

Caritas Norge arrangerte fest for frivillige den første uken i juli. Caritas-frivillige er bærebjelken i våre prosjekter, og det viktige arbeidet for integrering og inkludering hadde ikke være mulig uten.

De frivillige er aktive på forskjellige prosjekter, men alle med innvandrere som målgruppe. De jobber blant annet for veiledningssenteret, juridisk bistand til mennesker som er utnyttet i arbeidslivet, aktivitet for barn og unge i asylmottak, jobbsøkerkurs, språkkafe, arbeidslivsfadderordning, sosial aktivitet for au pairer og kvinnegrupper.

Personer som søker hjelp hos Caritas er ofte i en sårbar situasjon, og støtten de får gjennom de frivillige kan være avgjørende. Med så mange forskjellige prosjekter er det fint å kunne samles noen ganger i året for å bli kjent på tvers av prosjekter. På programmet var aktiviteter for team-building, felles måltid og sosialt samvær. Noen frivillige var så nye at de ikke har startet enda, men alle ble tatt raskt inn i varmen.

De siste månedene har vært en spesiell tid. Flere av våre prosjekter har ikke kunnet gå som normalt og vi har måttet gjøre store endringer i arbeidsmetode for å tilpasse til smittevern. Vi er takknemlige for den fleksibilitet og tålmodighet som de frivillige har hatt, og det gode samarbeidet har ført til at viktige tilbud for innvandrere kunne fortsette. Det er også mange nye som har meldt seg som frivillige og det bidrar til en god oppstart nå når mye av arbeidet kan gå tilnærmet normalt. Festen var en takkefest for Caritas-frivillige.

Takk til hver og en, for at dere deler deres kompetanse og gir av deres tid for å støtte innvandrere i Norge og bidra til et inkluderende og varmere fellesskap.

Av Anne Nogva, prosjektleder Caritas au pair-senter

2020-07-10T12:23:31+00:00 10th juli, 2020|