Fasteaksjonen 2019 – Sult stjeler barns fremtid

/Fasteaksjonen 2019 – Sult stjeler barns fremtid
Fasteaksjonen 2019 – Sult stjeler barns fremtid 2019-04-01T14:13:00+00:00

En av de største farene ved sulten er ikke hva den gjør her og nå. Det er problemene den skaper på sikt.  Ved å støtte årets fasteaksjon, gir du barn som lider av matmangel en bedre start i livet.

Rosa Irima, 62, holder sitt barnebarn  Gabriel, 6 måneder, mens Caritas-frivillig, Miriam Herrera, sjekker om han vokser som han skal i Tomuso, Venezuela.  Foto: Caritas Internationalis

Over halvparten av de 821 millionene som sulter verden over i dag er barn. 151 millioner barn under fem år opplever veksthemming som en følge av at de har fått for lite næringsrik mat i oppveksten. Når man legger til de femti millionene under fem som er avmagret på grunn av mangel på mat, blir tallet på barn som over lengre tid har hatt så lite mat at de til slutt tar skade av det over 200 millioner. For lite mat i de yngste årene, i en av de mest sårbare fasene i barns liv, kan få alvorlige konsekvenser langt inn i framtiden.

-Matmangel kan føre til dårligere fysisk og kognitiv utvikling enn for barn som har fått nok mat. Det kan for eksempel føre til lærevansker og gi dårligere resultater på skolen, som fører til at barna får dårligere lønn på sikt, sier leder for utenlandsarbeidet i Caritas Norge, Marit Sørheim.

To read the story in English, follow the link: LENT CAMPAIGN 2019: HUNGER ROBS CHILDREN OF THEIR FUTURE

Hun understreker videre at det å unngå veksthemming og avmagring blant barn og unge er avgjørende for Caritas i for eksempel land som Uganda og DR Kongo.

– Derfor er vi veldig opptatt av å sørge for at alle familier får mulighet til å sette mat på bordet for sine familier, også lenge etter at våre prosjekter er fullførte. At barn får nok mat til at de utvikler seg normalt, er sentralt for å oppnå utvikling i noen av verdens aller fattigste land.

Tutaj przeczytasz artykuł po polsku.

Konsekvensene av at de aller yngste ikke får den maten de har bruk for merkes blant annet på økonomien: Den framtidige veksten i økonomien i mange fattige land blir lavere på grunn av barns sult. Derfor haster det med å vinne kampen mot barnesulten. For å nå det målet trenger vi din hjelp.

For å støtte aksjonen, bruk skjemaet under: