Filippinene – dugnadsånd og arbeidsvilje

//Filippinene – dugnadsånd og arbeidsvilje

Navnet på årets fasteaksjon er Felles ansvar for en bedre framtid. Med dette temaet ønsker vi å vise fram den styrken og kapasiteten som ligger i utviklingsland – et stort og mangfoldig potensial som kan slippes løs med den riktige starthjelpen. En erfaring vi gjør oss igjen og igjen er at når strukturelle hindre som står i veien for utvikling fjernes, vil kreativitet og stå-på-vilje hos våre partnere i Sør sørge for at resten av jobben blir gjort.

5D__2866.JPG

Med støtte fra hjelpeorganisasjoner tar lokalsamfunn på Filippinene selv ansvar for gjenoppbyggingen etter tyfonen Haiyan (foto: CRS)

Dugnadsinnsats i nødhjelpsarbeidet
Dette er en lærdom vi også har tatt med oss når det kommer til katastrofer og nødhjelpsarbeid. Tyfonen Haiyan som traff Filippinene i november 2013, etterlot seg tusenvis av døde, og jevnet nesten en halv million hus med jorden. Mange sammenligner omfanget på katastrofen med jordskjelvet på Haiti i 2010. I ukene som fulgte så vi imidlertid raskt at filippinerne allerede var i full gang med å reise seg igjen. Vrakrester ble spikret sammen til midlertidige bosteder. Veier ble ryddet. En helt enorm dugnadsinnsats og arbeidsvilje ble vist av mennesker som hadde mistet alt de eide.

Kombinert med støtte fra Caritas og andre hjelpeorganisasjoner i form av materialer, presenninger, verktøy, og fagfolk som snekkere og vanneksperter, gjorde denne innsatsviljen det mulig for lokalsamfunn å ta ansvar for gjenoppbyggingen av sine egne liv. Samtidig tilegner de seg kunnskap om byggeteknikker og katastrofeberedskap fra organisasjonene. Gjennom partnerskap og felles ansvar vil vi reise lokalsamfunn etter naturkatastrofen, og stå sterkere i møte med fremtidige utfordringer.

Vår tilnærming til nødhjelp baserer seg på at menneskene som trenger vår hjelp selv har den nødvendige styrken til å løfte seg ut av fattigdom og nød. Vårt ansvar er å lytte når de forteller oss hva som står i veien for at dette skal skje, og hvordan vi sammen kan overvinne disse hindringene.

Støtt fasteaksjonen!
Les mer om Fasteaksjonen eller gi et bidrag her. Du kan også gi et bidrag ved å sende SMS med kodeord CARITAS til 2090 (kr 100,- per SMS), eller benytte kontonummer 8200.01.93433. Husk da å merke innbetalingen med ”Fasteaksjonen”.

2018-02-05T14:49:15+00:00 25th mars, 2014|