Filippinene reiser seg etter Haiyan

//Filippinene reiser seg etter Haiyan

Syv måneder har gått siden tyfonen Haiyan skapte enorme ødeleggelser på Filippinene. Med hjelp fra Caritas og andre humanitære organisasjoner, er lokalsamfunnene sakte men sikkert i ferd med å bygge seg opp igjen.

Willy Tagle og familien har nettopp flyttet inn i et nytt hus bygget av CRS og Caritas. Deres gamle hus ble fullstendig ødelagt under tyfonen. (Foto: Caritas Norge)

– Her bor det 79 familier. Omkring 80 prosent av dem fikk husene sine fullstendig ødelagt da tyfonen kom i morgentimene 8. november i fjor, forteller Julius Oliveros og peker utover en liten landsby nord-øst på øya Samar på Filippinene. Oliveros leder arbeidet til Catholic Relief Service (CRS) Samar, som er en av Caritas Norges lokale partnere på Filippinene. Samar var et av områdene som ble hardest rammet da tyfonen feide inn over landet.

SAM_8095

I landsbyen Cantomoja nord-øst på øya Samar er 23 nye hus ferdig bygget. Innbyggerne mener husene er mer solide og komfortable enn før. (Foto: Caritas Norge)

Med penger fra Norge har Caritas gitt assistanse til gjenoppbyggingen av husene til 1662 av de mest sårbare familiene på Samar og Iloilo. Prosjektet hjelper både de som må bygge husene sine opp på nytt og de som trenger hjelp til å reparere tak eller mindre deler av huset. Da Caritas Norge besøkte prosjektet i slutten av juni var godt over halvparten av husene ferdigstilte. Målet er å bygge resten i løpet av få måneder.

En av familiene som har fått et nytt hjem er Anna Lisa og Willy Tagle og deres fire barn. Da tyfonen kom gjemte de seg under bord og på toalettet. Selv om seks kokosnøttrær falt over huset deres, gikk det heldigvis bra med familien. Ingen i landsbyen omkom i tyfonen, men mange hadde kutt og skader fra blikktak som fløy løst rundt under stormen.

SAM_8120– Den første tiden etter Haiyan var vanskelig, og vi overlevde ved å spise kokosnøtter og taro (rotfrukt). Vi sov under åpen himmel og det regnet mye, sier Anna Lisa. Familien er glade for at de nå har et mer solid hjem å flytte inn i. Mange mennesker på Samar bor fremdeles i telt og provisoriske hus.

Husene fra Caritas Norge lages med lokale materialer og i samarbeid med lokale håndverkere. De følger byggestandarder som skal kunne tåle nye og kraftige stormer. Det er likevel vanskelig å sikre seg mot supertyfoner av styrken til Haiyan, og Julius forteller at husene derfor er konstruert slik at dersom vinden blir for sterk vil de falle sammen på en måte som gjør det lett å sette dem opp igjen etterpå. Etter Haiyan var husdelene spredt overalt, og dette gjorde gjenoppbyggingen vanskelig.

Hvis det kommer en ny supertyfon vet befolkningen på Samar hva de skal gjøre.

– Før Haiyan kom ba de lokale myndighetene oss om å dra til evakueringssenteret, men vi ble igjen fordi vi ikke trodde at tyfonen ville være så sterk. Neste gang kommer vi til å evakuere, sier en eldre kvinne.

SAM_8169

Landsbyens skole og barnehage ble ødelagt under Haiyan, men er i ferd med å gjenoppbygges. (Foto: Caritas Norge)

Knut Andreas Lid fra Caritas Norge deltok i juni på seremoni for overlevering av 46 ferdigbyggede hus i landsbyen Paco på Samar. (Foto: Caritas Norge)

2018-02-05T14:49:13+00:00 9th juli, 2014|