Flom på Sri Lanka – gi et bidrag!

//Flom på Sri Lanka – gi et bidrag!

Folk søker ly fra flommen i kirker, på skoler og andre offentlige bygninger. Foto: Caritas Norge.

Sri Lanka er rammet av den verste flommen siden 1957. Hjelp oss å bidra med nødhjelpsarbeidet!

Den kraftige flommen begynte allerede 19. desember etter store mengder nedbør i 22 av Sri Lankas 25 distrikter. FN har estimert at over 1.1 millioner over hele landet har blitt rammet de siste ukene. Flommen har skyldt vekk livsnødvendige risavlinger og rammet te- og gummi- plantasjer. Dette har etterlatt mange mennesker med begrenset tilgang til mat og inntektskilder.

Stort behov for nødhjelp

Caritas Sri Lanka mobiliserte raskt for å hjelpe mennesker som har blitt rammet av flommen og bistår mennesker som har blitt drevet fra sine hjem. De planlegger å nå ut til over 7000 familier med mat, vann, sanitet og utdanningspakker til mer enn 14 000 barn. Ditt bidrag er viktig for å nå dette målet.

– Vi ser en positiv utvikling for forsoning på Sri Lanka etter valget av ny president. Det er nå viktig å støtte opp om denne utviklingen og å hjelpe de som er rammet av flomkatastrofen. Vi anbefaler nå alle å støtte Caritas Sri Lankas nødhjelpsresponssier Martha Rubiano Skretteberg, generalsekretær i Caritas Norge.

Klimaendringer og Caritas Norges arbeid på Sri Lanka

Flom, tørke og andre naturkatastrofer rammer fattige og marginaliserte mennesker ekstra hardt, og i en økende grad. Dette har sammenheng med de pågående klimaendringer. Derfor styrker Caritas Norge arbeidet med å integrere klimatiltak i prosjekter og programmer. Dette er spesielt relevant for prosjekter knyttet til matvaresikkerhet på Sri Lanka.

Støtt vårt arbeid på Sri Lanka

Vil du støtte vårt arbeid på Sri Lanka? Gi et bidrag her eller benytt vår gavekonto 8200.01.93433. Merk innbetalingen ”Sri Lanka”.

Flere saker om Sri Lanka:

Sri Lanka ti år etter tsunamikatastrofen

Når klimaendringer truer matsikkerheten

Religiøs konflikt eskalerer