Folkets kamp mot korrupsjon i Guatemala

//Folkets kamp mot korrupsjon i Guatemala

Massiv og fredelig mobilisering i Guatemala har ført til at både presidenten og visepresidenten har gått av og blitt fengslet etter anklager om grov korrupsjon. Dette er nye takter for et land som opplevde 36 år med brutal borgerkrig og der omfanget av drap, vold og undertrykkelse av regimekritikere førte til at befolkningen ble redde for å uttrykke seg.

Av Jeanette Olsen, programkoordinator for Latin-Amerika, Caritas Norge

Den 27. August tok 100.000 mennesker til gatene i Guatemala by for å kreve presidentens avgang. (Foto: Caritas Guatemala)

Den 27. august tok 100.000 mennesker til gatene i Guatemala by for å kreve presidentens avgang. (Foto: Caritas Guatemala)

I april avslørte den norskstøttede FN-kommisjonen mot straffefrihet i Guatemala (kalt CICIG) at millioner av dollar var unndratt gjennom tollsystemet. Bevisene pekte mot visepresident Rosana Baldetti, og senere også mot president Otto Perez Molina. Noen unge mennesker og studenter mobiliserte gjennom sosiale medier til demonstrasjoner, for å kreve deres avgang. Hele 30 000 mennesker dukket opp første gang, og siden gjentok de fredelige demonstrasjonene seg hver helg.

Senere ble det avdekket grov korrupsjon i helsevesenet, etterfulgt av avsløringen om valgkampfinansiering gjennom kriminell virksomhet og korrupsjon blant alle de politiske partiene. Mobiliseringen økte i styrke, og demonstrasjoner, fakkeltog og streiker ble organisert uten voldelig respons fra politiet eller hæren. Høydepunktet kom den 27. august i hovedstaden da over 100.000 mennesker fra alle samfunnslag deltok; studenter, bedriftseiere, eldre, bønder, urfolksrepresentanter, folk fra kirken og fra middelklassen. De krevde at presidenten ikke skulle få immunitet for korrupsjonsanklagene. En uke senere fratrådte han, og han sitter nå varetektsfengslet i likhet med visepresident Baldetti.

Det er nå lyst ut nyvalg. Første runde er allerede overstått. Andre runde i presidentvalget blir den 25. oktober. Det står da mellom tidligere Jimmy Morales, en tv-komiker og Sandra Torres, politikeren som skilte seg fra tidligere president Alvaro Colom for å kunne stille til presidentvalg i 2011. I mellomtiden krever demonstrantene i Guatemala reformer i valgsystemet og i grunnloven som kan sette landet på en ny kurs. Liknende protester mot politisk korrupsjon fortsetter også med betydelig styrke i nabolandet Honduras.

Fredag ble FNs dag for ikkevold markert på Mahatma Gandhis bursdag. Som leder for den indiske frigjøringsbevegelsen ble han symbolet på ikkevoldelig motstand for å oppnå sosial og politisk endring. Når fredelige demonstrasjoner i tråd med Gandhis ikke-voldelige linje leder til at politiske ledere blir holdt til ansvar i et av verdens mest voldelige land og regioner, er det håp for andre land i verden der vold og korrupsjon regjerer.

Artikkelen sto først på trykk i Dagsavisen 2. oktober 2015

2018-02-05T14:48:56+00:00 5th oktober, 2015|