Fordømmer behandling av migranter

/, Nødhjelp/Fordømmer behandling av migranter

Det må bli slutt på den umenneskelige behandlingen av migranter på grensen mellom Hviterussland og Polen. Caritas Europa oppfordrer statene til å respektere Genève-flyktningkonvensjonen og menneskeverd ved EUs grenser. Det samme gjør vi.

Av Anette Skomsøy, senior kommunikasjonsrådgiver

Folk protesterer mot behandlingen av migranter

Protester: Folk tok til gatene i Warszawa 17. oktober for å vise solidaritet med migrantene og krevde slutt på pushbacks og vold. (Foto: Grzegorz Żukowski)

Uttalelsen kom i forbindelse med Europarådets oktober-sesjon, der de ba EU-ledere om å opprettholde menneskeverd og sikre humanitær tilgang til mennesker i nød. Det som en reaksjon på at migranter ble omtalt som politisk våpen i konflikten mellom Hviterussland og EU.

Fanget i ingenmannsland

«Så langt har åtte mennesker dødd på grensen mellom Hviterussland og Polen. Hundrevis av andre, inkludert familier og barn fra Irak og Afghanistan, sitter fast i ingenmannsland mellom landene. Situasjonen er også ekstremt utfordrende for migranter på Hviterusslands grenser til Latvia og Litauen, hvor frivillige organisasjoner sliter med å hjelpe på grunn av akuttlover som forhindrer tilgang til grensen, og sperring for å hindre spredning av covid-19. Rapporter har også dokumentert flere tilfeller av pushbacks og vold mot migranter», skriver Caritas Europa.

– Alle mennesker, uavhengig av etnisk opprinnelse eller årsaker til å reise, har rett til å få sine rettigheter innfridd. Geopolitiske spenninger mellom land må ikke være et påskudd for å la folk dø for å prøve å krysse en grense, eller fraskrive seg ansvaret for asylsøkere, sier generalsekretær Martha Rubiano Skretteberg, generalsekretær i Caritas Norge og styremedlem i Caritas Europa.

Les også:

Migranter dør i skogene ved Europas østlige grense (Aftenposten)

Ekstremt bekymret

I uttalelsen skriver Caritas Europa at de er «ekstremt bekymret for de siste lovreguleringene i Latvia, Litauen og Polen som er i strid med retten til å søke asyl, legitimerer pushbacks og undergraver Flyktningkonvensjonen, samt EU-retten om asyl. EU-kommisjonen bør grundig analysere og overvåke lovendringene, og ta rettslige skritt ved behov for å sikre overholdelse av asylregelverket. Å bygge dyre murer er ikke i samsvar med EUs verdier, og bør heller ikke godkjennes av EU-institusjonene».

Humanitær katastrofe

I et møte 22. oktober ble lederne i EU-kommisjonen enige om at de «ikke vil godta noe forsøk fra tredjeland på å bruke migranter til politiske formål». De fordømte også «alle hybridangrep ved EUs grenser», og lovet å fortsette arbeidet mot det president Ursula von der Leyen kalte «statsstøttet smugling». Hun var tydelig på at menneskene som brukes av Hviterusslands president, Aleksander Lukasjenko, er ofre og at EU må hjelpe dem.

– Den humanitære krisen på grensen mellom Hviterussland og Polen blir verre for hver dag. Migrantene mangler mat, drikke og varme klær. Og de nektes helsehjelp. Nå som vinteren står for tur og mennesker står i fare for å fryse i hjel ber vi EU legge enda større press på partene, slik at hjelpeorganisasjoner får tilgang, sier Skretteberg.

2021-11-01T16:04:39+00:00 1st november, 2021|