Fred i Colombia? Få med deg filmen «Fra Sverd til Plogskjær»

//Fred i Colombia? Få med deg filmen «Fra Sverd til Plogskjær»

Dokumentarfilmfestivalen Human Rights Human Wrongs 2015 viser dokumentaren Fra Sverd til Plogskjær på åpningsdagen. Regissør Josef Ottersen har verdenspremiere på filmen som handler om den væpnede konflikten i Colombia som har påført befolkningen enorme lidelser i over 50 år.

Flere generasjoner kjenner ikke et liv uten konflikt eller annet språk enn vold. Er det mulig å bygge et nytt og fredelig samfunn hvor både ofre og overgripere integreres? Les mer om filmen her.

Det blir innledning ved Caritas Norge, som siden 1998 har arbeidet med fredsbygging  i Colombia og regissør Josef Ottersen, samt Q&A og en debatt om veien til fred i Colombia.

Paneldialog: Hva skal til for å sikre freden i Colombia?

Fredsforhandlingene mellom den colombianske regjeringen og landets største opprørsgruppe FARC har kommet langt, og en avtale er ventet i løpet av 2015. Colombia er i dag nærmere fred enn tidligere, men det er fortsatt en lang vei å gå, og FARC er heller ikke er den eneste trusselen i landet. Vil en eventuell fredsavtale kunne bringe reel endring for befolkningen, inkludert blant de på landsbygda, som stadig merker krigen på kroppen?

I panelet:
– Rita Sandberg, seniorrådgiver i UD, Seksjon for Fred og Forsoning.
– Diego Marin, politisk flyktning og fredsaktivist.
– Knut Andreas Lid, leder internasjonal avdeling, Caritas Norge

Tid: 10. februar 2015 kl. 20.00-22.30.

Sted: Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 482 Sentrum, 0105 Oslo, Norge. Kart her.

2018-02-05T14:49:06+00:00 2nd februar, 2015|