Frykter religiøs rensing i Irak

//Frykter religiøs rensing i Irak

Hashem Majed ble skadet under flukten fra IS, men sammen med sine tre døtre har han klart å komme seg til et sted de kan føle seg trygge. Foto: Caritas Norge.

80 000 kristne er drevet på flukt ut fra Mosul i Nord-Irak som følge av IS’ herjinger. Bare fem familier er igjen i byen. – Vi er vitne til en religiøs rensing, mener generalsekretær i Caritas Norge, Martha Rubiano Skretteberg.

– De som nekter å konvertere risikerer å bli drept, og i beste fall må de betale store bøter. Mange kristne og minoritetsgrupper har mistet livet og det er i praksis umulig for dem å utøve sin gudstro. Fordrivelsen av religiøse minoriteter står i fare for å bli permanent, forklarer Skretteberg.

Hun var nylig i Irak hvor hun besøkte flere landsbyer utenfor Dohuk rett nord for Mosul og nær frontlinjen mot IS. I regionen finner vi noen av de eldste kristne samfunnene som har eksistert og hvor det for første gang på 1600 år, ikke blir avholdt gudstjenester.

– Både kristne og jesidier frykter at IS skal fortsette sin offensiv nordover og true områder de nå befinner seg i. Mange jeg snakket med har grusomme erfaringer fra hva IS gjør mot sivilbefolkningen. Jeg traff for eksempel fedre hvor deres døtre er kidnappet og resten av familien var blitt massakrert.

Mennesker som har flyktet fra Mosul søker tilflukt i flyktningeleirer, falleferdige hus, gårdsplasser, garasjer og kjellere over flere områder og byer i Nord-Irak. Det er vanskelig å nå frem med hjelp når folk har søkt tilflukt i et stort geografisk område. Derfor har Caritas Norge i samarbeid med Caritas Irak og Caritas Sveits satt opp distribusjonspunkter, hvor mennesker kommer og blir tildelt nødvendig utstyr for å overleve. Mat, husly, ulltepper, varmeovner, klær og hygieneartikler blir delt ut. Men det er fortsatt et enormt behov for hjelp, og Caritas kartlegger behovene til denne gruppen fortløpende.

Generalsekretær Martha Rubiano Skretteberg var nylig i Nord-Irak hvor hun blant annet delte ut tepper på vegne av Caritas Norge. Hun møtte mange jesidier og kristne som er forfulgte på grunn av sin tro. Foto: Caritas Norge.

– I løpet av ett år er situasjonen sterkt forverret. Antall mennesker som trenger hjelp har økt kraftig. Men samtidig ser vi at det har blitt færre midler for å gi hjelpen som er nødvendig, sier Skretteberg.

Kirken åpner dørene

Erkebiskpo Bashar Warda og Fader Philippe ved flyktningeleiren Ankwa utenfor Erbil i Nord-Irak. Foto: Caritas Norge.

Den katolske kirken har en aktiv rolle i det humanitære arbeidet og er en trygg havn for titusenvis av mennesker som har flyktet fra IS-kontrollerte områder. Om lag ni mil utenfor Mosul i byen Erbil møter Caritas erkebiskopen av Nord-Irak, Bashar Warda og Fader Philippe som har ansvaret for flyktningeleiren Ankwa.

– Kirken åpner sine dører for dem som trenger det mest. Den humanitære situasjon er nå verre enn noen gang på grunn av vinteren. Dårlige klær og uholdbare boforhold gjør at mange blir syke. Barna er spesielt utsatt. Det viktigste er å få barna i aktivitet. Hvis de sitter stille i taushet øker mulighetene for at de blir traumatisert. Derfor har vi åpnet et senter for barn hvor de kan få en trygghet og en plass å leke og for at de skal bli sosialisert inn i et fellesskap, forteller erkebiskopen.

Både kirken og menighetene i Nord- Irak er engasjert og involvert. Ni kirker holder åpent for flyktningene. Områdene rundt tilrettelegges for flyktningeleirer og mottakssentre. Warda mener det er viktig at menighetsledere og menigheter i Norge fortsetter å engasjere seg for de utstøtte kristne i Nord-Irak.

– Det er en utfordring å skulle møte så mange behov. De trenger alt vi kan gi av vår hjelp, støtte og beskyttelse for å ha et håp om en bedre fremtid, forklarer han.

Mange barn er på flukt i Irak på grunn av sitt etniske opphav, eller foreldrenes gudstro er de drevet på flukt i ung alder. Foto: Caritas Norge.

Ønsker du å gi et bidrag til Caritas’ arbeid i Irak?

Hjelp oss med å støtte opp om Caritas Internasjonale nødhjelpsrespons!

Benytt vår gavekonto 8200.01.93433. Merk innbetalingen «Irak».

Les mer om vårt arbeid i Irak og gi et bidrag på www.caritas.no.
Du kan også gi et bidrag ved å sende SMS med kodeord CARITAS til 2090 (kr 100,- per SMS).

Flere saker om Irak

Nødhjelp til Irak