Gir nye tilbud til Stovner-kvinner

//Gir nye tilbud til Stovner-kvinner

Med det nystartede aktivitetstilbudet på Fossum Aktivitetshus på Stovner, vil Caritas gjøre det enklere for kvinner å hjelpe hverandre.

Tekst og foto: Martin Moland

24. oktober åpnet Caritas formelt sitt nye prosjekt på Fossum aktivitetshus. Prosjektet på Stovner er første gang Caritas samarbeider direkte med en bydel i Oslo om et tilbud rettet mot byens innbyggere.

– Tidligere har vi hatt flere av de samme aktivitetene som vi tilbyr på Stovner på vårt ressurssenter. Når vi nå fikk spørsmål fra Nav Stovner om å bidra med disse aktivitetene på Fossum aktivitetshus, valgte vi å si ja til det. Selv om dette i utgangspunktet er et pilotprosjekt, håper vi at det vil fortsette ut 2019. Samtidig vet vi at flere andre bydeler i Groruddalssatsingen er interessert i hvordan vi jobber, sier seniorrådgiver i Caritas, Kathrine Lønvik.

Hjelp til selvhjelp

Prosjektansvarlig for Caritas Norge, Inas Vastyer fornøyd med oppstarten av aktivitetene på Stovner, men forteller at det fortsatt er behov flere frivillige.

Blant tiltakene Caritas har satt i gang er en såkalt kvinnegruppe, der Stovners kvinner skal kunne hjelpe hverandre. Inas Vasty, som er Caritas’ ansvarlige for prosjektet, forteller at gruppen allerede har skapt mye engasjement blant de elleve lokale kvinnene som er med i den.

– Blant annet kom det raskt fram et ønske om å åpne en pop up-butikk. Alle kvinnene i gruppen har ulik kompetanse og ønsket å gjøre noe for nærmiljøet sitt. Derfor hadde de et ønske om å starte noe her på Stovner, forteller Vasty.

Engasjerte kvinner

I utgangspunktet var det vanskelig å samle mange kvinner til en slik gruppe. Men det viste seg raskt at manglende oppmøte ikke skyldtes manglende interesse. Problemet var i stedet at gruppen først skulle møtes på et tidspunkt som ikke passet for mange av de som ville være med. En liten endring av oppstarttidspunktet førte derfor til at et tosifret antall kvinner meldte seg.

– Disse kvinnene har ikke hatt noe behov for at vi skal aktivisere dem. De har kommet inn i gruppen med masse engasjement og en tanke om at de skal få noe ut av den. Blant annet ønsker de å diskutere alt fra helsespørsmål til oppdragelse, forteller hun.

Vil ha folk ut i arbeid

Det mest populære tiltaket som så langt har blitt arrangert på Stovner er norskkursene. Samtidig har Caritas utvidet den såkalte arbeidslivsfadder-ordningen, der mennesker som ønsker å komme ut i jobb kobles med en fadder med innsikt i arbeidslivet og arbeidsmarkedet i Norge. På den måten håper organisasjonen å bygge bro mellom de som er innenfor og de som på ulike måter står på utsiden av det norske arbeidslivet.  –

-En slik ordning kan ha positive ringvirkninger i nærmiljøet, fordi det er en fin måte for mange som ikke har en fast jobb eller er arbeidsledige å komme inn i arbeidslivet. Står man utenfor arbeidslivet, har man ulike behov: Kanskje trenger man litt hjelp med CV-en, eller å øve på jobbintervjuer. Begge deler er noe en arbeidslivsfadder kan hjelpe til med, mener hun.

Edyta Piwowarczyk sier at hun er veldig glad for muligheten til å praktisere norsken sin sammen med andre på språkkafeen på Stovner.

Et annet populært lavterskeltilbud har vært de såkalte språkkaféene, der mennesker som ønsker å lære norsk kan møtes for å samtale. En av de som har benyttet seg av dette tilbudet er Edyta Piwowarczyk.FORNØYD:

– Her får jeg prøvd meg på språket, og møtt andre. Jeg liker å snakke med folk, og da er jeg helt avhengig av å beherske språket bedre enn jeg gjør nå. Selv om jeg ikke snakker flytende ennå, merker jeg at det hjelper å snakke med folk, sier hun med et smil.

Trenger flere frivillige

Aktivitetshuset på Fossum trenger stadig frivillige. Evnen til å kommunisere godt på norsk går igjen når Vasty beskriver hva slags frivillige organisasjonen trenger for å drive aktivitetene, enten det gjelder språkkaféer eller kvinnegruppene.-

-Og i tillegg til at man må være god til å kommunisere, bør man også være utadvendt, slik at man kan engasjere deltakerne i språkkaféen til en aktiv muntlig språkopplæring. Det er også en fordel om man har mulighet til å stille på fast basis. Da får vi bedre mulighet til å arrangere gode aktiviteter, sier hun.

Vil du bli frivillig for Caritas på Stovner?

Har du lyst til å bidra på samtalegrupper for kvinner? Vil du hjelpe til med norsktrening på språkkafé? Eller kanskje du vil være arbeidslivsfadder, og hjelpe innvandrere i jobb?

Ta kontakt med oss på e-post: fossum@caritas.no eller registrer deg på https://frivillig.no/caritas Vi kan tilby en fleksibel og meningsfull jobb sentralt på Stovner.

Krav:

• må gjennom opplæring
  • sosial og engasjert

Når og hvor?

Våre aktiviteter er fra mandag til torsdag fra 17 til 20.30.  Samtalegruppen for kvinner er klokka 10. 00 -12.00 hver onsdag.

Du kan bidra når det passer for deg.

Sted: Fossum aktivitetshus, Tante Ulrikkes vei 1B, 0984 Oslo

2018-12-28T11:52:42+00:00 28th desember, 2018|