Haiti fem år etter jordskjelvet

//Haiti fem år etter jordskjelvet
16018122659_b73947a61d_o

Haiti, Port au Prince: I det svært vanskeligstilte området Bolosse drives en barneskole med 380 jenter. Hovedbygningen ble sterkt skadet av jordskjelvet men er nå gjenoppbygget slik at barna kunne komme tilbake på skolebenken 27 oktober 2013. Foto: Secours Catholique/Elodie Perriot/Caritas Internationalis

Jordskjelvet som rammet Haiti 12.januar 2010 førte til enorme ødeleggelser og etterlot 1,5 millioner mennesker hjemløse. Våre givere bidro til at over én million mennesker fikk hjelp av Caritas.

Jordskjelvet på Haiti målte syv på Richters skala. 230 000 mennesker mistet livet og 300 000 mennesker ble skadet av skjelvet. Verst rammet ble hovedstaden Port-au-Prince og nabodistriktene. Caritas gjennomførte en av nettverkets største nødhjelpsoperasjoner etter jordskjelvet og er fremdeles til stede i dag.

– Fordelen som et av verdens største humanitære nettverk er at vi var på plass før jordskjelvet både gjennom Caritas Haiti og flere internasjonale Caritas-organisasjoner. Vi kunne derfor starte opp nødhjelpsarbeidet allerede få dager etter skjelvet, forklarer programkoordinator ved internasjonal avdeling i Caritas Norge, Aina Østreng.

Foto: Caritas Internationalis/Secours Catholique/Elodie Perriot

Takket være våre givere og støttespillere fikk over én million mennesker mat og nær 80 000 mennesker fikk hjelp med hygieneartikler, kjøkkenredskaper og midlertidige bosted. Over 50 000 fikk helsehjelp på rehabiliterte sykehus og klinikker som ble opprettet i leirene. De rammede ble også involvert i gjenoppbyggingsarbeidet gjennom cash- for- work- programmer med fokus på opprydning av offentlige områder. I tillegg ble over 500 latriner og 50 vasker/badesteder rehabilitert og driftet av deltagerne.

Nær 80 prosent av haitianere er katolikker og Den katolske er en grunnleggende leverandør av sosiale tjenester på Haiti.

– Kirken hadde en viktig rolle både før og etter jordskjelvet fordi den allerede hadde folks tillit, forteller Østreng.

Fem år etter, er Haiti fortsatt i en oppbyggingsfase. Veien til en bedre fremtid er utfordrende og landet er regnet som et av verdens fattigste.

– Det er viktig at vi ikke glemmer Haiti. Caritas er fortsatt til stede for å hjelpe befolkningen til en bedre og tryggere fremtid. Mattilgang, utdanning, helsetjenester og arbeid må forbedres for å sikre en stabil utvikling, avslutter Østreng.

Les mer om Caritas Norges humanitærhjelp her.

Ønsker du å støtte vårt arbeid? Her kan du lese mer.

Les mer om Caritas’ videre arbeid på Haiti

2018-02-05T14:49:06+00:00 12th januar, 2015|