Har blitt selvforsynt med mat

//Har blitt selvforsynt med mat

Issatheen fra Mannar-distriktet på Sri Lanka deltar i ett av våre matsikkerhetsprogram. Han er pensjonist og har vært interessert i hagearbeid hele livet. Ved hjelp av Caritas har han endelig oppfylt drømmen om å drive organisk landbruk.

Av Anette Skomsøy, seniorrådgiver kommunikasjon

Issatheen fra Sri Lanka

Matsikkerhet: Issatheen og familien er selvforsynte med fersk frukt og grønnsaker, kjøtt og egg fra egen produksjon (Foto: Caritas Mannar)

Salg av egenproduserte grønnsaker har gjort det mulig for Issatheen å kjøpe seg større landbruksareal, og nå satser han på fjørfeoppdrett for å øke inntekten ytterligere.

Før pensjonisttilværelsen var Issatheen ansatt i staten. Interessen for hagearbeid gjorde at han kom i kontakt med Caritas Sri Lanka i 2018 da de startet opp matsikkerhetsprogrammet i Mannar. Hensikten var for å redusere fattigdommen i området og bidra til mer klimatilpasset landbruk.

– Jeg ble overrasket over innholdet i programmet, som handler om mye mer enn matproduksjon. Vi lærte for eksempel om Azolla-produksjon, som nitrogenkilde til planter, næringsrikt fôr til storfe og kyllinger, dyrehold og klimatilpasningsteknikker for alvorlig tørke og flom. Kunnskapen kommer ikke bare meg til gode, men er også nyttig for lokalsamfunnet med tanke på å sikre avlinger og inntekter i den fattige befolkningen, sier den engasjerte pensjonisten.

Har lært mye nytt

Caritas Mannar bidrar også med opplæring og praktiske demonstrasjoner i å produsere økologisk kompost med lokalt tilgjengelige råvarer, ulike tilberedningsmetoder for skadedyrmidler, forberedelse av organiske vekststimulerende midler osv. Den konkrete hjelpen, som består av kvalitetspakker med grønnsaksfrø, grønnsaksfrøplanter, vokseposer, hageredskaper og utstyr til hjemmet, har gjort at de fleste familiene i landsbyen til Issatheen nå driver grønnsaksproduksjon i egen hage.

– Vi er selvforsynte med fersk frukt og grønnsaker, kjøtt og egg fra egen produksjon. Det vi ikke spiser selv, selger vi til andre i lokalsamfunnet. Det gir gode inntekter, og noe av det setter vi av til sparing, forteller han.

Under pandemien har Caritas Manners gitt opplæring via zoom til deltakerne i programmet.

– Det har gjort oss mer digitale. Vi bruker blant annet digitale værmeldingstjenester og finner informasjon om de daglige markedsprisene for grønnsakene på nett, avslutter Issatheen.

Issatheen i egen grønnsakshage
2022-04-22T13:08:29+00:00 22nd april, 2022|