Hårfin valgseier i Zambia

//Hårfin valgseier i Zambia

Kandidaten Edgar Lungu fra det regjerende partiet gikk av med en hårfin seier etter valget i Zambia 20. januar. Selv om valget gikk fredelig for seg vil den nye presidenten møte store utfordringer.

På siste valgdag sto befolkningen i kø for å gi sin stemme i Lusaka. Foto: GovernmentZA/ DIRCO, Flickr.

Lungu fikk 48,3 prosent av stemmene, mens motkandidaten Hakainde Hichilema fra opposisjonspartiet United Party for National Development fikk 46,7 prosent. Til tross for denne hårfine forskjellen, godtok zambiere flest valgresultatet og i går ble Lungu innsatt som ny president.

Valget var en følge av dødsfallet til president Michael Sata i oktober i fjor. I følge Grunnloven i Zambia må nytt valg avholdes innen 90 dager etter at en president har gått bort.

Caritas har støttet et valgprosjekt som har drevet med parallell stemmeopptelling rundt om i landet. Valgobservatører var på plass i 501 valglokaler i hele landet, og deres resultat til tross for mindre irregulariteter. Dette er med på å styrke gjennomsiktigheten av valget og folks tillitt til at resultatet er korrekt. Valgobservatørene melder også om at valget har gått fredelig for seg og har ikke rapportert om større voldshendelser. En pressemelding med mer informasjon om gjennomføringen av valget kan leses her.

– Det tette valget tyder på at Zambia går mot et spennende valg i 2016, og det vil ikke forundre med om opposisjonen da vil gå av med seieren, sier programkoordinator for Afrika i Caritas Norge, Aina Østreng.

Zambias nyvalgte president Edgar Lungu. Her i FN- møte som Zambias innenriksminister. Foto: UNCHR, Flickr.

Vil møte utfordringer

Den nye presidenten vil møte en rekke utfordringer, som en svak kwatcha kurs, noe som påvirker all import og matvareprisene. Økonomien er avhengig av kobbereksport, og er derfor svært sårbar for eksterne svingninger. Dette er også årsaker som førte til den store oppslutningen Hichilema fikk, som er en kjent forretningsmann i Zambia.

Valgoppslutningen var imidlertid svært lav – kun på 32,36 prosent. Dette skyldes sannsynligvis flere faktorer, inkludert kraftig regn på valgdagen. Partnere i Zambia vil nå gjennomføre en grundig analyse av årsakene, slik at man kan iverksette tiltak før valget i 2016. I 2011 var valgoppslutningen på 51 prosent, noe som heller ikke er spesielt bra.

– Den lave valgoppslutningen tyder på at zambiere ikke ser på valget som viktig, sier Østreng og legger til at en så lav valgoppslutning er negativt for demokratiet.- I vårt prosjekt i Zambia er et av målene å styrke grasrotas engasjement og deltagelse i lokalsamfunnsutviklingen.

– Altfor mange som bor på landsbygda og lever av landbruk ser på politikk som noe de fine herrer i hovedstaden bedriver tiden med og so ikke har så mye praktisk betydning for deres hverdagsliv. Det prøver vi å gjøre noe med, avslutter Østreng.

Les mer om Caritas Norges arbeid i Zambia

Les vår rapport: Who benefits? Norwegian investements in the Zambian mining industry

Eldre nyheter om Zambia:

Presidenten i Zambia er død