Nødappell til COVID-19-responsen i India

/, Korona, Nødhjelp, Uncategorized/Nødappell til COVID-19-responsen i India

India står ovenfor en av de største bølgene av COVID-19-smitte verden har sett med nesten fem millioner nye smittetilfeller kun de siste 14 dagene. Caritas India lanserer nå nødappel for å kunne drive livreddende hjelpearbeid i de hardest rammede områdene.

Av Halvor Haugan, Innsamlings- og CRM-rådgiver

Mennesker i verneutstyr bærer en kiste på en kirkegård i India.

Høy dødelighet: Dødeligheten har vært høy i India hvor over 200,000 mennesker har dødd av COVID-19. Enkelte steder sliter man med å finne plass til å kremere og begrave avdøde (Foto: Caritas India).

Over 200,000 mennesker har dødd av COVID-19 i India så langt. Flere steder i landet mangler svært viktig medisinsk utstyr, inkludert livsviktig oksygen for COVID-19 pasienter, og helsevesenet er overlastet til bristepunktet. Caritas India har lansert en nødapell for midler til å avlaste helsevesenet og bidra med nødhjelp til de som har blitt hardest rammet av smittebølgen. Generalsekretær i Caritas India, pater Paul Moonjely sier:

«Situasjonen er dyster. Folk strømmer til sykehusene som ikke har nok senger, og folk dør. Våre helsearbeidere og frivillige jobber døgnet rundt for å holde tritt med de nødvendige helsetiltakene.

Kremeringsovner har smeltet og nye gravsteder opprettes for å møte det stigende behovet. Disse grusomme beskjedene og bildene understreker den forferdelige andre bølgen av koronaviruspandemien som herjer gjennom landet. Den katolske kirke i India har mistet mange av våre trofaste religiøse brødre og søstre på grunn av vårt arbeid med å hjelpe vår hardt rammede befolkning.»

Ønsker du å hjelpe Caritas India til å redde liv under den pågående smittebølgen? Alle penger vi samler inn til den globale koronaresponsen fram til 30. juni vil gå til Caritas India sitt livreddende arbeid under den andre bølgen. Følg instruksjonene i skjemaet under for å gi en donasjon. Takk for at du vil redde liv!

Kort
Sykehuspersonale i verneutstyr arbeider mellom pasienter i en gang i et sykehus i India.

Overfylt: Sykehusene flere steder i India har nå sprengt kapasitet på grunn av det høye smittetrykket og pasienter må ofte behandles i gangene (Foto: Caritas India).

I en unik posisjon til å avlaste helsevesenet

Caritas India har helt siden starten av pandemien vært en av de viktigste aktørene i responsen mot COVID-19 i India. De fortsetter sitt livsviktige arbeid med å nå ut med medisinsk utstyr til de hardest rammede områdene, tilby mat og medisinsk hjelp gjennom sine egne nettverk av helsearbeidere og tilby informasjon og oppdaterte råd om COVID-19. Caritas India har også en unik rekkevidde gjennom kirkenettverket i India, og planlegger å også opprette 60 behandlingssentre for pasienter med milde COVID-19 symptomer, for å avlaste det offentlige helsevesenet og frigjøre ressurser som kan ta seg av de mest alvorlige tilfellene.

2021-05-12T12:35:46+00:00 12th mai, 2021|