Hjelpen kommer frem

//Hjelpen kommer frem

Konflikten i Sør-Sudan har sendt tusenvis av mennesker på flukt over grensa til Uganda. Med støtte fra Jamette og Sverre Markussens Hjelpefond gir Caritas håp og utdanning til barna i en av de største flyktningeleirene.

Verdens yngste land Sør Sudan er i en dyp krise. I en tid der landet skulle bygges blir det i stedet revet i stykker på grunn av en intern maktkamp mellom president Salva Kiir og visepresidenten Riek Machar. Lederne representerer to forskjellige etniske grupper i landet, Dinkaer og Nuere, og konflikten har fått en etnisk dimensjon som kan få forferdelige konsekvenser for sivilbefolkningen. Tankene går til folkemordet i Rwanda der nærmere 1 million mennesker ble drept på bare 100 dager. 1,5 millioner sørsudanere er drevet på flukt, både internt i landet og til naboland. Uganda har mottatt mange av dem.

– Om lag 95 500 sørsudanske flyktninger har ankommet Uganda det siste året, og de fleste av dem har blitt plassert i transittleire i Adjumani distriktet i nærheten av grensen. Dette legger et enormt press på lokalsamfunnene, blant annet er kapasiteten til å ta imot nye elever ved skolene sprengt, forteller Caritas Norges Afrika-koordinator Aina Østreng.

600 elever ved Ayilo barneskole i Gulu har mottatt skolemateriell fra Markussens hjelpefond. Foto: Ocaya Joel.

Styrket utdanningstilbudet

Med støtte fra norske Markussens Hjelpefond har Caritas styrket utdanningstilbudet for flyktninger i Ayilo flyktningleir, der mer enn 20 000 av flyktningene fra Sør-Sudan befinner seg. Gjennom prosjektet har 600 barn ved Ayiolo barneskole fått utdelt bøker og annet skolemateriale, og lærerne har fått undervisningsmateriell.

– Ved å gå på skolen får flyktningbarna et element av normalitet i en ellers vanskelig hverdag, og sjansene deres for å klare å fortsette skolegangen når de en gang flytter hjem igjen øker. Vi forsøker å bidra til at skolen blir et trygt sted der barna hele tiden kan lære, forklarer Østreng.

Dessverre er behovene til barna i flyktningeleiren i Ayilo og området rundt større enn de humanitære aktørene i landet så langt har klart å dekke. Den stadige tilstrømmingen av nye flyktninger gjør at 60 prosent av barna i leiren fremdeles ikke går på skole. Og blant dem som gjør det mangler de aller fleste de nødvendige skolematerialene. De menneskelige ressursene er også få, og ved Ayilo barneskole finnes det bare én lærer per 300 elever.

– Manglende infrastruktur, ressurser og tilgang til skolemateriell og lærebøker vil fortsette å være en utfordring for skolene i området i tiden fremover, sier Østreng.

Behovene er enorme og Caritas Sør-Sudan spiller en viktig rolle i nødhjelps – og forsoningsarbeidet i landet med støtte fra Caritas Norge. En løsning på konflikten kan bare kommer dersom lokalbefolkningen får sine ledere til å endre kurs.

– Caritas og kirkenes engasjement er avgjørende for at det skal lykkes, sier generalsekretær for Caritas Norge Martha R. Skretteberg.

Ønsker du å gi et bidrag til Caritas’ arbeid for å gi mat og utdanning til ofre for krigen i Sør-Sudan?
Gi et bidrag her eller benytt vår gavekonto 8200.01.93433. Merk innbetalingen ”Sør-Sudan”.

Flere saker om Sør Sudan

Sør Sudan fortsatt i en sårbar fase

Verste flyktningkrise siden 2.verdenskrig

Bekymret for situasjonen i Sør Sudan