Hjelper asylsøkere gjennom første tiden i Norge

//Hjelper asylsøkere gjennom første tiden i Norge

Å være helt ny i et fremmed land, er en stor utfordring. Nå kan beboere i asylmottak få hjelp av et nytt landsomfattende Caritas-prosjekt og andre innvandrere som har bodd noen år i Norge.

Hamed Abdul Motaleb fra Afghanistan er en av dem som stiller opp og deler sine erfaringer som ny i Norge i en serie videointervjuer gjennom  prosjektet «enFASE» Foto: The Human Aspect (THA)

Jeg fikk oppholdstillatelse i Norge, og så begynte neste bekymring. Hvordan kan jeg integrere meg i dette samfunnet? for det er en utfordring også. Du kjenner ikke språket. Du kjenner ingen her, du kjenner bare deg selv.

Det forteller Hamed Abdul Motaleb fra Afghanistan.  Han er en av fire flyktninger som deler sine utfordringer og erfaringer i det nye prosjektet, som har fått navnet «enFASE».

Utfordrende fase i livet

Navnet «enFASE henviser til at oppholdet på asylmottak er en utfordrende, men midlertidig fase i livet. FASE er også en forkortelse for fire viktige grunnsteiner i prosjektet: familie, arbeid, sivilsamfunn og erfaring. Prosjektet, som er finansiert av Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (iMdi), har som mål å gi beboere i asylmottak mer kunnskap om det norske samfunnet og økt motivasjon til å ta tak i utfordringene som følger med det å være ny i Norge.

– Caritas Norge ønsker å bidra til at fasen på asylmottak brukes på en konstruktiv måte, slik at man er best mulig forberedt på neste fase – ute i det norske samfunnet. Prosjektet skal fungere som et supplement til allerede eksisterende kurs og opplæringsopplegg på asylmottak, sier flyktningrådgiver Anders Stenersen, som er leder for prosjektet.

Deler egne erfaringer

Stenersen forteller at økt kunnskap og motivasjon hovedsakelig skal oppnås ved hjelp av fire videointervjuer. Intervjupersonene har bakgrunn fra Syria, Afghanistan, Eritrea og Tyrkia. Intervjuene er lagt ut på egne språksider på nettsiden på www.enfase.no. På nettsiden har beboere på mottak i tillegg anledning til å utforske et bibliotek med tilpasset informasjon på sitt eget morsmål om arbeid, utdanning og det norske samfunnet forøvrig.

En viktig del av prosjektet er også å legge til rette for at mottaksoperatører kan organisere mindre grupper som ser på videoene og gjør seg refleksjoner om innholdet i fellesskap. Slike grupper kaller Caritas erfaringsmøter, og Caritas tilbyr også en detaljert metodikk for gjennomføringen av disse møtene. Dessuten skal det opprettes en rådgivingstjeneste via chat som skal betjenes av frivillige som kan skrive, arabisk, tyrkisk, tigrinja og dari. Caritas søker nå etter frivillige til denne tjenesten via frivillig.no.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Fra venstre: Jimmy Westerheim, grunnlegger av erfaringsbiblioteket The Human Aspect,som deler sine erfaringer i og Anders Stenersen, prosjektleder for enFASE. Foto: Caritas

Videointervjuer

Produsent for videointervjuene er stiftelsen «The Human Aspect (THA)». Stiftelsen har etablert et livserfarings-bibliotek med videointervjuer med mennesker som deler sine tøffeste utfordringer, for å hjelpe andre som møter lignende prøvelser i livet.

THA-grunnlegger Jimmy Westerheim er glad for å få bidra til Caritas sitt nye integreringsprosjekt.

-Flyktninger som kommer til Norge har mistet alt og i tillegg har de mistet makten over eget liv. Med den bagasjen skal de ha ressurser til å integrere seg i Norge. Da hjelper det ikke at en UDI-ansatt, som ikke snakker språket ditt, sier at det ordner seg. Derimot, hvis en som har vært igjennom de samme utfordringene som deg og har kommet seg videre sier dette, ja da er sjansen større for at man når frem. Vi tror ikke at videointervjuer kan redde verden, men det er et viktig verktøy for å hjelpe folk med å finne håp og motivasjon til å ta tak i livene sine. Når de begynner å tro selv at de kan klare det og at egen innsats er viktig, først da vil de klare å nyttiggjøre seg av alle de andre integreringstiltakene, sier Westerheim.

Informasjonsansvarlig ved Lund Mottak i Rogaland, Gro Helleland har positive forventninger til prosjektet.

– Jeg er allerede i full gang med å gi innholdet i «enFASE» videre til beboere i informasjonsprogrammet. Vi ser filmene sammen, og de er svært troverdige og gjenkjennende. De gir en flott oppstart for videre samtaler, diskusjoner og bevisstgjøring. Jeg tror dette opplegget kan hjelpe mange å ta tak i egne liv og komme i gang i Norge.  Og veien videre starter jo allerede på mottaket, sier hun.

-Ikke sitt alene på rommet ditt!

Hamed Abdul Motaleb, fransklærer og flyktning fra Afghanistan, som vi møter i en av videointervjuene, slet med ensomhet og følte seg deprimert da han bodde på asylmottak i Norge. Særlig vanskelig var det i starten da han var eneste afghaner på mottaket. Etter hvert gikk det bedre. Han bor nå sammen med kona si, lærer seg norsk, har fått en norsk venn han kan praktisere språket med og som hjelper han med å skrive jobbsøknader. Han har allerede hatt et vikariat som lærer. Nå er han igjen på jobbjakt.

Motaleb skulle ønske han selv hadde noen å snakke med eller spørre om råd da han var ny i Norge. Derfor stiller han opp for «enFASE» og for andre som nå skal gjennom den samme integreringsfasen.

Dette er noen av rådene han gir til flyktninger i asylmottak:

Ikke sitt alene på rommet ditt, gå ut, møt mennesker, spill fotball eller delta i annen trening eller gå på tur, da glemmer du de vonde tankene. Trening er din beste venn når du er på mottak.

– Snakk sant, respekter og aksepter alle. Ikke glem det!

-Skap deg et nettverk, delta i frivillig arbeid, lær språket, les aviser, øv deg på norsk, snakk med folk, ikke vær redd for å gjøre feil, en dag kommer du ut i det norske samfunnet og da må du kunne noen ord, du må kunne litt om samfunnet, sier Motaleb.

Du kan se hele videointervjuet med Motaleb og lese mer om prosjektet «enFASE» på prosjektets egen nettside www.enfase.no

2019-10-02T14:43:19+00:00 2nd oktober, 2019|