Høstaksjonen 2022: Sultne barn trenger din hjelp

//Høstaksjonen 2022: Sultne barn trenger din hjelp

Akkurat nå er det mange mennesker som risikerer å dø av sult hvis de ikke får hjelp snart. Hver eneste dag strever mødre og fedre med å skaffe nok mat på bordet til barna sine. Sult fører også til at mange barn faller ut av skolen eller aldri registrerer seg i første omgang.

English, EspañolPolski

Alvorlig barn som kikker direkte inn i kamera

Alvorlig problem: Underernæring hos barn er et stort problem som ødelegger for deres fysiske, sosiale og intellektuelle utvikling.  (Foto: Karen Kasmauski/CRS)

Dette skaper ikke store overskrifter i media, men det skjer i det stille. I mange år var det færre mennesker som sultet, men som følge av krigen koronapandemien, klimaendringer og krigen i Ukraina har den positive trenden dessverre snudd. Stadig flere mennesker lever derfor i sult.

Det er hjerteskjærende å se barn sulte. Underernæring hos barn er et stort problem som ødelegger for deres fysiske, sosiale og intellektuelle utvikling.  I tillegg er mange også rammet av underliggende sykdommer. Heldigvis får mange barn nødvendig hjelp, men det er langt fra tilfelle for alle. Din omsorg bidrar i kampen mot sult!

Krig, korona og klimaendringer

Bakgrunnen for at sult rammer mennesker hardt har blant annet med krig, pandemi og konflikt å gjøre, og med klimaendringer. Flere land er avhengige av å importere korn, fra blant annet Ukraina og Russland, men nå er det nesten umulig å få tak i korn. Dessuten har matvareprisene doblet seg, så mange har ikke råd til å kjøpe det som finnes. I tillegg lider mange av klimaendringer de selv ikke gjorde noe for å skape.  I flere år har bønder mistet sine avlinger og husdyr på grunn av tørke eller flom.

Vi må gjøre noe nå!

Underernærte barn kan ikke vente, vi må handle nå.    Med din hjelp kan Caritas være til stede og bidra til nok mat. Det er vår måte å vise kjærlighet på, og det gir håp for mennesker i nød.  Vi jobber med klimarobuste løsninger som øker matproduksjonen for de aller fattigste. En verden uten sult er mulig!

Sammen kan vi gi mennesker mat, bedre matsikkerhet og riktig ernæring.   Jeg håper du er enig i at alle barn fortjener å bli mette, gå på skolen og få sjansen til å oppfylle sine drømmer for fremtiden.

Vil du gi en gave til årets Høstaksjon?

Takk for at du bryr deg!

Kort
2022-09-26T14:31:35+00:00 23rd september, 2022|