– Omfavn solidaritet, ikke murer og vold

//– Omfavn solidaritet, ikke murer og vold

I anledning den internasjonale migrasjonsdagen, oppfordrer Caritas Europa beslutningstakere til å legge til rette for menneskelig mobilitet i stedet for å behandle migranter som en trussel eller som våpen.

Av Birgit Vartdal, seniorrådgiver kommunikasjon

En eldre gresk mann omfavner en ung mann som har flyktet fra afrika

Migrasjonsdagen: Caritas ber om et drastisk skifte i europeisk migrasjonspolitikk og mer imøtekommende samfunn (Illustrasjonsfoto: ANSA/FRANCO LANNINO)

Folk har ulike grunner til å krysse grenser. Noen søker beskyttelse, mange reiser ut for å jobbe eller studere, mens andre flytter for å gjenforenes med familiemedlemmer, blant annet. De bør behandles med verdighet i stedet for hån. Trygge og alminnelige muligheter til å komme seg til Europa er nødvendig, snarere enn høyere murer og vold.

Utfordrende tid

Migranter og de som forsvarer deres rettigheter står overfor en spesielt utfordrende tid i Europa, hvor politiske beslutninger preget av panikk og avvisning dominerer og alt for ofte dreper. I Den  engelske kanal og i Middelhavet har det skjedd flere fatale forlis, ved grensen til Hviterussland  blir folk brukt som brikker i et politisk spill og etterlatt døende og forfrosne i skogen ved  EUs dørstokk, Både i Hellas og langs Balkan-ruten blir folk tvangsreturnert før de får sjansen til å søke asyl. Mange blir sendt tilbake til land der de risikerer forfølgelse. Dette er bare noen eksempler.

Flyktningkonvensjonen viktig

I denne sammenhengen oppfordrer vi europeiske ledere til å motstå forsøk på å utvanne flyktningkonvensjonen, legalisere pushbacks og innføre unntak fra EU-retten, noe som nylig ble foreslått av EU-kommisjonen i forhold til Polen, Litauen og Latvia.

«Folk har alltid krysset grenser, det være seg for å finne fred, kjærlighet eller bedre muligheter, og dette vil ikke stoppe, uansett hvor høye gjerdene er. Vi ber om et drastisk skifte av migrasjonspolitikken: I stedet for å finansiere dyre murer og militarisere grensene våre for å stoppe folks bevegelser, la oss investere i trygge ruter, anstendige mottakssentre og mer imøtekommende samfunn som legger til rette for sosial inkludering til vårt felles beste».

Det sier Maria Nyman, Caritas Europas generalsekretær.

Les hele pressemeldingen fra Caritas Europa:

Embrace solidarity, not walls and violence

2021-12-17T16:59:02+00:00 17th desember, 2021|