Internasjonal bistand må støtte opp om de lokale kreftene i Ecuador.

//Internasjonal bistand må støtte opp om de lokale kreftene i Ecuador.

– Koordinering av arbeidet er avgjørende for at den humanitære innsatsen etter jordskjelvet i Ecuador skal fungere optimalt og redde flest mulig liv.  Internasjonal bistand må støtte opp om og styrke de lokale kreftene i Ecuador. Det mener leder for internasjonal avdeling i Caritas Norge, Knut Andreas Lid.

Det er ventet at dødstallene vil stige i Ecuador ettersom det er meldt om store materielle skader så langt som 300 kilometer unna episenteret for jordskjelvet. (Foto: Caritas Ecuador)

Jordskjelvet som rammet Ecuador natt til søndag hadde en styrke på 7,8 på Richters skala. Dette er samme styrke som jordskjelvet som rammet Nepal for ett år siden. Mandag ettermiddag meldte myndighetene at over 350 mennesker er bekreftet døde og det er meldt om 2 500 skadde. Men antallet skadde og omkomne er forventet å stige betraktelig de nærmeste dagene.

Uoversiktlig situasjon
De fattige kystprovinsene Manabí og Esmeraldas er hardest rammet. Situasjonen er fortsatt uoversiktlig, og antall savnede er ennå ikke avklart, men bare i kystbyen Pedernales frykter man at 400 mennesker fortsatt er fanget i ruinene.

Det er rapportert om omfattende skader også langt fra jordskjelvets episenter. Til nå er det registrert 370 totalt ødelagte bygninger og 37 ødelagte skoler. Veier og kommunikasjonssystemer er ødelagt og det er krevende å skaffe informasjon, spesielt fra landsbygda der infrastrukturen var svak selv før katastrofen inntraff. I etterkant av jordskjelvet søndag er det registrert over 200 etterskjelv.

Knut Andreas Lid forteller at Caritas Norge er i dialog med Caritas Ecuador om en humanitær respons i landet.

Knut Andreas Lid (Foto: Caritas Norge)

– Myndighetene har satt i gang kriserespons. Caritas Ecuador utgjør en del av landets koordineringssystem for krisehåndtering og nødhjelp sammen med andre ecuadorianske organisasjoner. Ecuador har mobilisert militæret, politi og brannvesenet i redningsarbeidet og har bedt frivillig medisinsk personell om å bidra. Ecuadors naboland har mobilisert og har sendt redningsarbeidere for å lete etter overlevende i ruinene og områder rammet av jordskred som ble utløst av jordskjelvet, sier han.

Beredskapssystem på prøve
Lid mener at myndighetene etter omstendighetene tilsynelatende har god kontroll i denne tidlige fasen av redningsarbeidet.

– Ecuador ligger i et jordskjelvutsatt område og har beredskapssystemer for denne type katastrofer, men gitt omfanget er dette første gang systemet er satt på prøve. Foreløpige rapporter tyder på at forberedelsene har vært gode, legger Lid til.

I tillegg til å søke etter og redde overlevende fanget i ruinene, melder Caritas Ecuador at mat, vann og midlertidig husly er de mest akutte behovene i denne tidlige fasen av redningsarbeidet. Zika-viruset er utbredt i området. Det er derfor viktig at de som har mistet sine hjem får myggnettinger og myggmiddel.

Trenger internasjonal hjelp
– Allerede nå vet vi at behovene for ytterligere hjelp fra det internasjonale samfunnet vil være nødvendig, både i forhold til nødhjelpsinnsatsen og det omfattende arbeidet med gjenoppbygningen av hus for de mange tusen som har blitt rammet av katastrofen. Det er viktig at denne hjelpen bidrar til å styrke den lokale responsen, og ikke undergraver den, slik som vi dessverre har erfaring med fra en rekke andre katastrofer, sier Knut Andreas Lid.

Hjelp ofrene etter jordskjelvet i Ecuador!

SMS: Send kodeord Krise til 2160 (200,- kr per sms)
Bank: Kontonr. 8200.01.93433
Vipps: 12135

Merk innbetalingen med: Jordskjelv Ecuador

Caritas er der før, under og etter katastrofen.

2018-02-05T14:48:48+00:00 18th april, 2016|