Håper på en god jul og en bedre fremtid

//Håper på en god jul og en bedre fremtid

Danil (14) kommer fra Ukraina, men bor nå i Polen. Da han var på besøk hos bestemoren sin, Neija, i Mariupol ble huset hans bombet.

Foto: Ina Samsel

Huset til Nelja ble også truffet, men de klarte å løpe ned i kjelleren. Etter at bombingen hadde stanset, gravde de seg ut av kjelleren og kom i sikkerhet. Danil klarte ikke å ta med seg noen ting da de måtte flykte. Det eneste han fikk med seg var en tegning han begynte på da han var på besøk hos bestemoren sin. Danil er for øvrig veldig god til å tegne. Hans store drøm er å bli arkitekt og å tegne sitt eget hus i Ukraina.

I trygghet

Heldigvis kom Danil seg i trygghet. Han bor nå på et barnehjem som vi, i samarbeid med andre, opprettet tidligere i år. På dette barnehjemmet bor det for tiden 25 flyktninger fra Ukraina som har fått husly under verdige forhold. Mye er allerede blitt gjort for disse barna, og det er både vi og de takknemlig for, men det er fortsatt svært mye som gjenstår for at barnehjemmet skal fungere gjennom en kald vintersesong. Blant annet har strøm og gasspriser blitt femdoblet den siste tiden og barnehjemmet er avhengig av oppvarming og av muligheter til å lage varm mat. Nå som vinteren er her trenger både barna og de unge mødrene vinterklær og sko. I tillegg håper jo de unge mødrene å kunne lage en hyggelig jul for barna, med juletre og kanskje noe små overraskelser under juletreet.

Til stede

Caritas er på plass når katastrofer og kriser inntreffer. Det være seg i Ukraina og i nabolandene der ukrainske flyktninger ankommer, eller i land i Asia, Afrika eller Sør-Amerika. Vi er til stede før, under og etter kriser – og vi jobber under prinsipper som sier at vi skal hjelpe dem som har størst behov, uavhengig av etnisk, religiøs eller annen tilhørighet.

Gi en julegave til nødhjelp

Foto: Caritas Internationals

En julegave til nødhjelp bidrar til at sårbare mennesker får mat, husrom og annen hjelp.  Når en krig bryter ut eller naturkatastrofer rammer, har man ingen tid å miste. Da er det viktig at vi allerede har midler tilgjengelig, slik at vi kan igangsette arbeid umiddelbart.

VIPPS til 91895.

Din omsorg for mennesker i nød redder liv! Tusen takk!

2022-12-06T18:53:32+00:00 28th november, 2022|