Kampanje: mer penger til klimatilpasning

//Kampanje: mer penger til klimatilpasning

På klimatoppmøtet som nå pågår i Warszawa i Polen ba en gråtkvalt klimaforhandler fra Filippinene verden om å ta grep for å stanse klimaendringene. Tyfonen på Filippinene minner oss om at klimaendringene er i gang. Men det er mulig å gjøre en forskjell. Be Norge om å legge penger på bordet under FNs klimatoppmøte i Warszawa!

Ekstremvær rammer de fattige hardest
Natt til fredag 8. november 2013 ble Filippinene rammet av en av de verste tyfonene som noen sinne har truffet land. Dessverre kan vi vente mer ekstremvær og katastrofer som følge av klimaendringene. Dette vil ramme fattige land som Filippinene hardest. Katastrofen på Filippinene viser med all tydelighet hvor viktig det er å redusere klimagassutslippene for å unngå at dette skjer igjen.

ØdeleggelserCaritas Norge, Kirkens Nødhjelp og flere andre organisasjoner samler derfor inn underskrifter med krav om at Norges klima- og miljøvernminister Tine Sundtoft må legge penger på bordet til klimatilpasning i fattige land. Skriv under på kampanjen her!

I tillegg til Caritas Norge står disse bak kampanjen:
-Kirkens Nødhjelp
-Changemaker
-Kirkene i Norge gjennom Skaperverk og Bærekraft-prosjektet
-Digni
-Det norske misjonsselskap (NMS)
-Aeropagos
-Ungdom i oppdrag

FNs klimatoppmøte – behov for penger
I disse dager pågår FNs klimatoppmøte i Warszawa. For at verdens land skal bli enige om en rettferdig, bindende og fleksibel avtale i 2015, må det skje store fremskritt på årets klimatoppmøte, særlig når det gjelder spørsmålet om klimafinansiering.

Fattige mennesker rammes hardest av klimaendringene, selv om de i liten grad har stått for utslippene. Vi må sørge for at fattige mennesker kan beskytte seg mot de endringene som kommer til å skje, og som allerede skjer i dag. Til dette trengs det penger.

Penger til klimatiltak er et spørsmål om nødvendighet. Men det er også et spørsmål om tillit. Rike land har lovet 100 milliarder dollar i året innen 2020, men hittil har forpliktelsene latt vente på seg. Dersom de rike landene bryter løftene de har gitt, kan det bli vanskelig å gå videre på andre områder i forhandlingene.

Støtt nødhjelpsarbeidet på Filippinene
Du kan hjelpe tyfonofrene på Filippinene! Støtt vårt nødhjelpsarbeid ved å gi et bidrag online, ved å sende SMS med kodeord CARITAS til 2090 (kr 100,-), eller ved å gi et bidrag til konto 8200.01.93433. Merk innbetalingen med ”Tyfon Filippinene”.

2018-02-05T14:49:18+00:00 18th november, 2013|