Koronainformasjon til innvandrere og samarbeid med statsminister Erna Solberg

/, Martha Skretteberg, Norge/Koronainformasjon til innvandrere og samarbeid med statsminister Erna Solberg

Gjennom 2020 har Caritas arbeidet for å spre informasjon om smittevern og korona på flere språk. I den senere tiden har arbeidet fått økt styrke, blant annet gjennom samarbeid med statsministerens kontor.

*Se filmer på flere språk lenger ned i artikkelen.

Bilde fra en av videoene med statsminister Erna Solberg og Martha Rubiano Skretteberg, generalsekretær i Caritas Norge. Linker til filmer på flere språk finner du lenger ned i artikkelen,

Når koronaen traff Norge i mars i år var Caritas Norge raskt ute med å opprette digitale veiledningstjenester for å kunne fortsette vårt arbeid i Norge samtidig som vi ivaretok smittevernet.

Parallelt dukket det opp et nytt behov – det var et behov for økt informasjon om smittevern og korona til alle befolkningsgrupper i Norge. Caritas begynte derfor å oversette og spre informasjonen fra norske myndigheter, lagde podkaster på flere språk og organiserte webinarer på tematikken.

Samarbeid med statsministeren

I november utviklet Caritas i samarbeid med statsministerens kontor videoer der vår generalsekretær, Marta Rubiano Skretteberg, og statsminister, Erna Solberg, forteller om koronasituasjonen og hva vi alle må gjøre. Filmene er en om oppfordring om å bidra til smittereduksjon og har blitt tekstet på flere språk. Dere kan se filmene her:

Ekspertgruppe skal foreslå ytterligere tiltak for å redusere smitte

Kunnskaps- og integreringsminister, Guri Melby, har nedsatt en ekspertgruppe som skal «foreslå ytterligere tiltak for å redusere smitte blant innvandrere». Gruppen er bredt sammensatt med eksperter fra det offentlige, akademia og sivilsamfunnsorganisasjoner. Se regjeringens pressemelding her.

Alle medlemmene i gruppen er der for å bidra med utgangspunkt med sin erfaring fra arbeidet med koronatiltak. Caritas Norge har opparbeidet seg solid erfaring gjennom det siste året og vi setter derfor pris på at Martha Rubiano Skretteberg vil bidra med våre perspektiver inn i ekspertutvalgets arbeid.

2021-01-20T09:44:26+00:00 24th november, 2020|