Markussens Hjelpefond støtter nødhjelpsarbeid i Syria

//Markussens Hjelpefond støtter nødhjelpsarbeid i Syria

Caritas  takker for støtten på 160 000 kroner fra Markussens Hjelpefond til nødhjelpsarbeid i Syria.

– Pengene skal gå til økt innsats i nordvestlige Syra der situasjonen nå er svært komplisert, sier Marit Sørheim som er leder for internasjonal avdeling i Caritas Norge. Hun opplyser at våre partnere har god kapasitet og behov for mer midler for å nå flere.

– Vi jobber med lokale organisasjoner som har tilgang til sivile i områder der andre aktører ikke har tilgang, legger hun til.

Den langvarige krigen i Syria har utløst en av de verste humanitære katastrofene i verden. Internasjonale eksperter har beregnet at mer enn en halv million mennesker har mistet livet. Ifølge FN er 13, 1 millioner mennesker avhengig av hjelp inne i landet. 5,6 millioner av disse har akutte behov.

Både i det nordvestlige Syria og i Aleppo gir Caritas akutt humanitær hjelp til ofre fra krigen som nå er inne i sitt åttende år. Vi deler ut mat og annen nødhjelp, skaffer vann og sanitære tjenester, gir helsehjelp og utdanning. Siste året har Caritas-nettverket hjulpet 850 000 mennesker i Syria og brukt 87 millioner dollar eller rundt 700 millioner norske kroner på nødhjelp.

Nedenfor er en illustrasjon over hvordan Caritas har bidratt med nødhjelp i Syria, Irak og i nabolandene. I denne artikkelen fra Caritas Internationalis, kan du møte noen av familiene som Caritas har hjulpet i Syria. Tekster på  English, Español  og français hos Caritas Internationalis )

Illustrasjon: Caritas Internationalis

2018-11-08T13:39:45+00:00 8th november, 2018|