Menneskerettighetsaktivist drept i Honduras

//Menneskerettighetsaktivist drept i Honduras

Fredag 18. april kom nyheten om at Carlos Mejia Orellana hadde blitt drept i sitt eget hjem i El Progreso i Honduras. Carlos arbeidet for organisasjonen ERIC-EP, en organisasjon drevet av Jesuittene som blant annet samarbeider med Caritas Storbritannia (CAFOD) om en rekke prosjekter i Honduras.

Carlos Mejia Orellana (Foto: CAFOD)

Farlig arbeid
Som advokat hadde Carlos, sammen med sine kollegaer i ERIC-EP engasjert seg i arbeid med menneskerettigheter og anti-korrupsjonsarbeid rettet mot myndigheter, politi og i rettsvesenet i landet. Dette førte til mange drapstrusler mot han og hans kollegaer, og man frykter at drapet på Carlos kan være knyttet til hans arbeid.

Ansvarlig for Caritas Norges prosjekter i Latin-Amerika, Siri Blaser, sier at trusler ikke er uvanlig i Honduras. – Også ansatte og deltakere i våre prosjekter har blir truet på grunn av arbeidet de gjør, forteller Blaser. – Selv om vi i Caritas Norge ikke samarbeider direkte med akkurat denne organisasjonen viser dette hvor farlig arbeid med menneskerettigheter og anti-korrupsjon i Honduras er. På grunn av det vanvittig høye antallet drepte, i overkant av 7000 i året, og på grunn av at myndighetene stort sett tilskriver drapene til organisert kriminalitet og ungdomsgjenger, blir de politisk motiverte drapene ofte usynliggjort. Vi føler med og sender våre kondolanser til Carlos’ familie og kollegaer, avslutter Blaser.

Verdens farligste land
Honduras regnes som verdens farligste land som ikke er i krig. I 2012 ble i gjennomsnitt om lag 20 personer drept daglig, i landet som har om lag 8 millioner innbyggere. Sammenlignet med Norge som totalt har rundt 40 drap per år viser dette tydelig hvordan voldssituasjonen i Honduras er ute av kontroll.

I 2012 startet Caritas Norge opp et prosjekt i El Salvador og Honduras der det jobbes med voldsforebygging blant barn og ungdom. I tillegg har Caritas et landprogram i Honduras der vi blant annet arbeider med demokrati, menneskerettigheter, miljø og bærekraftig utvikling. Her kan du lese mer om Caritas Norges arbeid i Honduras.

Vil du støtte vårt arbeid i Honduras? Gi et bidrag her, eller benytt Caritas’ gavekontonummer 8200.01.93433. Merk innbetalingen med “Honduras”.

2018-02-05T14:49:14+00:00 23rd april, 2014|