Nå er årets Adventsaksjon i gang

//Nå er årets Adventsaksjon i gang

Den tradisjonsrike Adventsaksjonen, der Norges Unge Katolikker (NUK) samler inn penger til Caritas, er nå i gang. I år går pengene fra Adventsaksjonen til Caritas’ arbeid for å lære colombiansk ungdom fiskeoppdrett.

I årets Adventsaksjon bidrar du til at det beste fra Norge vil bli for det beste for barn og unge i Colombia. Du vil være med å gi ungdom mål og mening gjennom utdanning og arbeid i fiskeoppdrett, og bidra til å hindre at de blir tvangsrekruttert til kriminelle terrororganisasjonen som fortsatt er aktive i regionen.

Fisk er populært i Colombia og etterspørselen etter fisk er større enn tilbudet, spesielt for de fisketyper som man aler opp i Amazonas. Den mest populære fisken kalles Cachama – en variant av pirajaen – som kan bli opptil 35 kilo stor. Den mest verdifulle kalles Pirarucu – dette er den største fisken i Amazonas – som kan bli over 250 kilo. Gjennom prosjektet utvikler og vi ressursene i Amazonas på lag med naturen, og lar ungdommen i regionen ta del i den økonomiske veksten som disse representerer.

Turbulent historie

I Caquetá, Colombia bor det under en halv million mennesker. Dette er en del av Amazonas der borgerkrigen i Colombia har rast de siste femti år. Barna har vokst opp i et område kontrollert av en geriljagruppe, FARC -EP, som EU og USA har definert som en terrorgruppe.

Da fredsavtalen mellom den colombianske regjeringen ble undertegnet i 2016 bragte dette et håp om lysere tiden for befolkningen og spesielt ungdommen i Caquetá. I tiår hadde ungdommen blitt tvunget til å ta del i geriljaens kamp mot makthaverne. Hver eneste familie på landsbygda måtte betale en såkalt familiekvote, som innebar at minst ett barn i familien måtte bli del av geriljaen. Tradisjonen ved å rekruttere barn til krig varte flere generasjoner.

Fisk en del av framtiden

Med fredsavtalen kom håpet om en bedre fremtid. Regionen er svært rik på naturlige ressurser, spesielt vannressursene gjennom det enorme nettverket av elver som bukter seg gjennom terrenget. Vannet gir dem et fortrinn som vi i Norge har god erfaring med å utvikle. I prosjektet Fisk for Utvikling gir Caritas Norge over 400 ungdom i Caquetá utdanning og mulighet til å bli gründere innen fiskeoppdrettsbransjen. Med norsk erfaring og kunnskap utvikler vi en økonomisk sektor med enormt potensial for regionen.

Caritas Norge har lang erfaring fra arbeid i Caquetá. I tillegg til å jobbe med ungdom jobber vi for at de tidligere geriljasoldatene til FARC blir reintegrert til det sivile liv, beskytter regnskogen gjennom vårt arbeid for å bedre levevilkårene til bøndene som bor i skogkanten, og gir beskyttelse til ledere og aktivister som narkotikakarteller og andre militser forsøker å drepe på grunn av deres engasjement for å beskytte miljøet og fremme demokrati.

Du kan lese mer om Adventsaksjonen på NUKs sider her!

Slik kan du gi til Adventsaksjonen:

Vippse ditt bidrag til 93083.

Gi en gave på konto 3000.16.91410, og skriv «Adventsaksjonen» i kommentarfeltet.

2019-12-05T13:39:12+00:00 2nd desember, 2019|