Nå starter Fasteaksjonen

//Nå starter Fasteaksjonen

Over halvparten av de 821 millionene som sulter i verden i dag er barn. Årets Fasteaksjon, som har startskudd 6.mars, går til å bekjempe sulten blant barn.

Over halvparten av de som lever med en eller annen form for sult i dag er barn. Over 200 millioner barn under fem år har over lengre tid så lite mat at de til slutt tar skade av det. For lite mat i de yngste årene, i en av de mest sårbare fasene i barns liv, kan få alvorlige konsekvenser langt inn i framtiden.
– Matmangel kan føre til dårligere fysisk og kognitiv utvikling enn for barn som har fått nok mat. Det kan for eksempel føre til lærevansker og gi dårligere resultater på skolen, som fører til at barna får dårligere lønn på sikt, sier leder for utenlandsarbeidet i Caritas Norge, Marit Sørheim.

Read the story in English here

Gjennom et fokus på å gi familier mat og kunnskaper om hvordan de selv kan dyrke den maten de trenger bidrar vi til å utrydde sulten. I våre prosjektområder i DR Kongo har vi redusert antallet barn mellom 0 og 5 som sulter, og i Uganda bidrar vi til at barn får maten som skal til for at de kan bli den beste versjonen av seg selv. Konsekvensene av at de yngste ikke får mat er nemlig alvorlige.
– Den framtidige veksten i økonomien i mange fattige land blir lavere på grunn av barns sult. Derfor haster det med å vinne kampen mot barnesulten, sier Sørheim.

Tutaj przeczytasz artykuł po polsku

Vil du støtte vårt viktige arbeid? Det kan du gjøre på følgende måte:

• Send «nullsult» til 2160
  • Vipps ditt bidrag til 12135, og merk betalingen «nullsult»
  • Send en gave på vår gavekonto 8200.01.93433, og merk betalingen «nullsult»
2019-03-21T19:11:59+00:00 1st mars, 2019|