Nansenprisen til kongolesisk nonne

//Nansenprisen til kongolesisk nonne

Søster Angélique Namaika har dedikert livet sitt til å hjelpe voldtektsofre i nordøstlige Kongo. Tirsdag mottok hun den anerkjente Nansenprisen for arbeidet.nansen 2

Prisen ble delt ut i Géneve av FNs Høykommisær for Flyktninger og deles ut årlig til en person eller organisasjon for fremragende arbeid for verdens flyktninger.

På Angélique’s Senter for Reintegrering og Utvikling har over 2000 kvinner og jenter fått hjelp til å finne tilbake til livet etter å ha vært ofre for Herrens Motstandshærs (Lord’s Resistance Army, LRA) brutale herjinger. Mange av kvinnene hun har hjulpet har vært ofre for kidnappinger, voldtekt og andre former for vold.

Søster Angélique har i følge de hun har hjulpet et unikt engasjement og omsorg. Hun tar seg tid til å hjelpe hvert enkelt voldsoffer personlig og tilbyr trøst og støtte. For at kvinnene skal kunne reintegreres i lokalsamfunnene sine og stå på egne ben får kvinnene yrkesopplæring innenfor for eksempel handel og skolegang. Søsteren jobber i svært vanskelige forhold med dårlig infrastruktur og ingen elektrisitet, noe som i følge Høykommisæren for Flyktninger, António Guterres, viser hennes ekstraordinære engasjement og viljestyrke.

LRA er en rebellgruppe fra Uganda, som er aktive i Orientalprovinsen i DR Kongo. Rebellgruppen ble i mange år ledet av den beryktede geriljalederen Joseph Kony og er særlig kjent for utstrakt misbruk av barnesoldater. I følge tall fra  FN og senter for internt fordrevne (IDMC) er over 320 000 personer fordrevet i Orientalprivinsen bare siden 2008, hovedsakelig på grunn av LRAs herjinger.

Søster Angélique er en ordenssøster i bispedømmet Dungu-Doruma og hennes organisasjon er integrert i kommisjonen for utvikling. Direktøren for Caritas Dungu, pater Come Mbolingaba Zalagbu, er svært stolt over hva søsteren har oppnådd:

–  Augustine-søstrene som søster Angélique er en del av er svært aktive i det sosiale arbeidet til Caritas Dungu og bispedømmet, og vi setter stor pris på hennes engasjement, sier han.

Pave Frans mottar Søster Angélique i Vatikanet 2. oktober for en privat audiens. Etter dette vil hun besøke Paris, Brussel og Oslo (10. oktober).

Les mer om prisen og søster Angélique på FNs nettsider.

Les mer om Caritas Norges arbeid i DR Kongo her.

2018-02-05T14:49:22+00:00 17th september, 2013|