Nødhjelp til Irak

//Nødhjelp til Irak

Irak: 1,6 millioner mennesker er på flukt fra hjemmene sine. Samtidig eskalerer volden i den nordlige og sentrale delen av landet. Caritas har så lang hjulpet flere tusen irakiske familier på flukt. – Dette er en katastrofe som verden ikke kan sitte stille å se på, sier Martha Skretteberg, generalsekretær i Caritas.

På flukt: Hjelper til på kjøkkenet ved et forsamlingshus ved St. Johannes Døperen kirke. Foto: Caritas Internationalis

Kristne, yazidier og andre minoriteter blir utsatt for grove overgrep fra IS.

I Erbil,  i det selvstyrte kurdiske området, har hundre tusener søkt tilflukt. Folk flykter til steder som ikke har mottakskapasitet til så mange mennesker  og folk slår seg ned i parker, kirker og moskeer. Dominikanerinnene av Sant Katarina av Sienna i Irak driver blant annet et omfattende arbeid i Erbil for å hjelpe mennesker på flukt.

Det er akutt behov for vann, mat, ly og medisinsk assistanse. Caritas feltarbeidere og frivillige deler ut
mat og foretar helsesjekker og gir traumehjelp til kristne, shia muslimer og folk fra Yazidi- minoriteter som er på flukt. Folk fra ulike religioner og regioner strømmer til Caritas’ sentre.

Vi anbefaler alle å støtte opp om Caritas Internasjonale nødhjelpsrespons! Du kan enten støtte opp om Caritas Internasjonalis’ nødhjelpsprogram, men det er også mulig å gi støtte øremerket til dominikanerinnene i Erbil.

STØTT CARITAS INTERNATIONALIS FELLES NØDHJELPSRESPONS HER eller benytt vår gavekonto 8200.01.93433. Merk innbetalingen «Irak».

GI EN DONASJON TIL DOMINIKANERINNENE I ERBIL HER eller benytt vår gavekonto 8200.01.93433. Merk innbetalingen «ERBIL».

2018-02-05T14:49:07+00:00 2nd desember, 2014|