NUK starter utvekslingsprosjekt

//NUK starter utvekslingsprosjekt

Norges Unge Katolikker (NUK) har en stund arbeidet med å få til et utvekslingsprosjekt mellom NUK og en organisasjon fra et land i Sør. Med støtte fra LNU (Norges barne- og ungdomsorganisasjoner) starter NUK i 2014 et utvekslingsprosjekt med Caritas Honduras.

Ønske om større internasjonalt fokus
– Å ha et større internasjonalt fokus, og da spesielt gjennom utveksling, har vært et ønske i Norges Unge Katolikker en stund, så vi er veldig glade for at vi har fått støtte til å gjennomføre dette, sier Quyen-Di Phan som er leder i NUKs Karitative utvalg. LNUs Utveksling er et utvekslingsprogram mellom barne- og ungdomsorganisasjoner i Norge og partnerorganisasjoner i Sør. Deltakere fra hver organisasjon jobber sammen i team og har utveksling i hvert av landene i perioder på 3-4 måneder. Utvekslingen handler om å bygge sterkere og bedre organisasjoner, og at deltakerne lærer mer om Nord/Sør-spørsmål for å dele denne kunnskapen og engasjementet med andre ungdommer.

Foto: Norges Unge Katolikker

Utvekslingen mellom NUK og Caritas Honduras begynner med at to delegater fra Honduras kommer til Norge i midten av august 2014. Disse skal tilbringe tiden frem til slutten av desember sammen med to delegater fra Norge. Planen er at delegatene fra Honduras feirer jul sammen med sine vertsfamilier her i Norge, før alle fire delegater reiser til Honduras. Der skal de være fram til de to norske reiser hjem til Norge i starten av april.

– Dette er et veldig spennende prosjekt å jobbe med, og vi håper at ikke bare de fire delegatene får en positiv opplevelse, men at dette også er noe organisasjonene kan vokse på. Det er mye som skal være på plass før prosjektet starter og delegatene fra Honduras kommer, blant annet trenger vi vertsfamilier som kan ta i mot de to delegatene fra Honduras, sier Quyen-Di.

Vil du ta imot en ungdom fra Honduras?
Kunne du og din familie tenke dere å være vertsfamilie? NUK trenger vertsfamilier til to ungdomsdelegater fra Honduras, som vil være i Norge fra august til desember 2014. Delegatene vil være mellom 20–27 år. Som vertsfamilie får dere muligheten til å bli kjent med en helt annen kultur og oppleve nye impulser. Familier NUK ser etter kan være alt fra barne­familier, familier med utflyttede barn eller eldre par. Det viktigste er at dere ønsker å gi ungdommen en positiv opplevelse og et godt opphold.

Dersom dette høres spennende ut kan du lese mer på NUKs hjemmesider eller ta kontakt NUKs organisasjonskonsulent, Kim Anh Le, på telefon: 23 21 95 46 eller e-post: kimanh@nuk.no.

2018-02-05T14:49:15+00:00 19th februar, 2014|