Ny FN-rapport: Dramatisk økning i sult under pandemien

//Ny FN-rapport: Dramatisk økning i sult under pandemien

Pandemien har ført verden lenger unna målet om å avskaffe sult innen 2030. Det viser FNs årlige statusrapport om matsikkerhet og ernæring.

Av Birgit Vartdal, seniorrådgiver, kommunikasjon

Caritas deler ut mat til flyktninger i flyktningleiren Bidi Bidi i Uganda.

Matutdeling: Caritas deler ut mat til flyktninger fra Sør-Sudan i flyktningleiren Bidi Bidi i Uganda (Foto: Tommy Trenchard/Caritas Internationalis)

The State of Food Security and Nutrition in the World  ble offentliggjort under FNs høynivåforum for bærekraftsmålene (HLPF) i går. Sult har vært et økende problem siden 2010, men pandemien har ført til en dramatisk forverring. Ifølge rapporten, er antallet mennesker i verden som var kronisk underernært i 2020 beregnet til mellom 720 og 811 millioner mennesker. Økningen sammenlignet med 2019 er på mellom 70 og 161 millioner.

Hvert tiende menneske sulter

Hvert tiende menneske i verden har ikke nok mat. Matmangelen går verst utover barna. Over en femtedel av alle barn under fem år i verden lider av veksthemning (149 millioner barn eller 22 pst). Hele 2,37 milliarder mennesker har ikke tilgang til nok mat og rundt tre milliarder har ikke tilgang til et sunt kosthold.

Mer enn halvparten av alle underernærte mennesker (418 millioner) bor i Asia; mer enn en tredjedel (282 millioner) i Afrika; og en mindre andel (60 millioner) i Latin-Amerika og Karibia.

Den sterkeste økningen i sult i løpet av det første pandemiåret var i Afrika, hvor forekomsten av underernæring er beregnet til – til 21 prosent av befolkningen. Det er mer enn det dobbelte sammenlignet med hvilken som helst annen region.

Alvorlig utvikling

Dette er svært alvorlige tall, som viser en enorm økning i menneskelig lidelse og nød.  Kampen mot sult og for matsikkerhet bør nå få topp prioritet verden over. Ord må omsettes i handling. De fleste som sulter befinner seg i konfliktområder. Fred og forsoning er derfor svært viktig for å bekjempe sult. Videre må finansiering til bekjempelse av sult økes globalt. For at flere mennesker skal få nok og næringsrik mat hver dag, er det behov for et globalt matsystem som er rettferdig og som tar hensyn til klima og miljø. Mat er et helt elementært behov. Hvis vi ikke løser sult- og ernæringsproblemene i verden, er det vanskeligere å oppnå framgang på andre områder som helse, utdanning og økonomisk utvikling, sier generalsekretær i Caritas Norge, Martha Rubiano Skretteberg i en kommentar til rapporten.

Mulig å snu utviklingen

Forfatterne bak FN-rapporten tror ikke verden vil klare å nå bærekraftsmål nummer to om null sult innen 2030. Men de oppfordrer verdenssamfunnet til handling, og viser til at vi høsten 2021 har en unik mulighet for å snu utviklingen og fremme matsikkerhet og ernæring på FNs toppmøte om matsystemer i New York i september og COP26 om klimaendringer i Glasgow i oktober.

Fakta om rapporten

The state of food security and nutrition in the world

Rapport utarbeidet av Verdens helseorganisasjon (WHO), FNs barnefond (Unicef), Verdens matvareprogram (WFP), FNs organisasjon for ernæring og landbruk (FAO) og FNs landbruksfond (Ifad) i fellesskap. Den er blitt utgitt hvert år siden 2017.

Les mer her

2021-07-13T13:32:49+00:00 13th juli, 2021|