Oppdatering fra Filippinene

//Oppdatering fra Filippinene

Nødhjelpsarbeidet på Filippinene går stadig framover og vi får kontinuerlige oppdateringer om at nødhjelpen nå har begynt å komme fram.

– Nødhjelpen kommer fram
Mat i CebuCaritas’ representanter på Filippinene forteller nå at nødhjelpen har begynt å komme fram til de berørte områdene. Eoghan Rice som arbeider for Trócaire (Caritas Irland) forteller at i Ormoc har nødhjelpen begynt å komme fram. – Båter kommer med nødhjelpsutstyr ankommer stadig og det er mye helikopteraktivitet. Hjelpen kommer fram, forteller han. I området der han er virker det heller ikke som at sikkerhetssituasjonen er så alvorlig som mange andre steder. – Så vidt jeg kan se er situasjonen rolig og folk venter tålmodig på hjelp, sier Rice.

Takknemlig for hjelpen
Daglig leder i Caritas Filippinene, p. Edwin Gariguez, er glad for at hjelpen nå kommer fram til de hardest rammede. Han er vil også takke for all hjelpen som kommer fra Caritas-organisasjoner over hele verden. – Vi har aldri opplevd en katastrofe med så stort omfang, forteller Gariguez. – Vi setter derfor stor pris på solidariteten vi nå ser fra Caritas-medlemmer over hele verden. Gjennom vårt gode samarbeid vil vi redde mange liv og gjenoppbygge lokalsamfunn på Filippinene, fortsetter han.

Mer nødhjelp vil komme fram i løpet av helgen
Hittil har 5000 telt kommet fram til Cebu, og 28 000 telt vil ankomme Ormoc i løpet av denne helgen. I Ormoc vil også 18 000 pakker med mat og vann komme fram i løpet av helgen, og et tilsvarende antall pakker vil også nå Tacloban de neste dagene. Hver av disse pakkene inneholder nok mat og vann til å fø en familie på fem personer i tre dager. Flere nødhjelpsforsendelser vil komme fram i ukene som kommer. Totalt håper Caritas å nå minst 500 000 mennesker med nødhjelp.

Støtt nødhjelpsarbeidet på Filippinene
Du kan hjelpe tyfonofrene på Filippinene! Støtt vårt nødhjelpsarbeid ved å gi et bidrag online, ved å sende SMS med kodeord CARITAS til 2090 (kr 100,-), eller ved å gi et bidrag til konto 8200.01.93433. Merk innbetalingen med ”Tyfon Filippinene”.

Andre nyhetssaker om Tyfonen på Filippinene:
Jobber døgnet rundt for å få nødhjelpen fram
Hjelper mitt bidrag?
Nødhjelpen er på vei