Opprettholder 1 % til bistand i statsbudsjettet

//Opprettholder 1 % til bistand i statsbudsjettet
Siv Jensen og Erna Solberg. (Foto: Eirik Helland Urke - hentet fra Flickr)

Siv Jensen og Erna Solberg. (Foto: Eirik Helland Urke – hentet fra Flickr)

I dag kom nyheten om at Høyre og Fremskrittspartiet har blitt enige med KrF og Venstre om statsbudsjett for 2014. Selv om alle detaljene foreløpig ikke er klare, er det signalisert at 1 % av brutto nasjonalinntekt (BNI) vil gå til bistand.

Viktig signal og viktig for verdens fattige
I forslaget til budsjett som regjeringspartiene la fram tidligere i høst var det foreslått å kutte om lag 300 millioner til bistand, noe som ville ført bevilgningene under 1 % av BNI. Etter budsjettforhandlinger med Venstre og KrF er dette altså endret. Seniorrådgiver i Caritas Norge, Knut Jostein Berglyd mener dette er veldig positivt. – At 1 % av Norges BNI skal brukes til bistand sender et tydelig signal internasjonalt om at Norge mener at bistand er viktig. Det vil selvfølgelig også ha svært stor betydning for de fattigste i verden som har behov for norsk bistand, sier Berglyd.

Det er foreløpig usikkert hvordan disse midlene vil fordeles. Dette vil avgjøres i Utenriks- og forsvarskomiteen i tiden framover.

2018-02-05T14:49:18+00:00 15th november, 2013|