Pave Frans med bønn om fred i Syria

//Pave Frans med bønn om fred i Syria

Pave Frans har nylig bedt hele verdenskirken om å delta på en bønne- og fastedag for Syria, lørdag 7. september. ”Må bønnen om fred løftes frem og berøre alles hjerter slik at de legger ned våpnene og lar seg lede av ønsket om fred”, sier paven i sin appell.

Utdeling av telt til syriske flyktninger (Foto: Caritas Sveits)

En svært voldelig borgerkrig
Siden 2011 har Syria vært preget av en svært voldelig borgerkrig. 100 000 mennesker skal ha blitt drept i borgerkrigen i følge FN. Svært mange har dessuten blitt drevet på flukt. Tallene på hvor mange som har flyktet varierer mye, men FN mener at over 750 000 har flyktet ut av landet og at om lag 2 millioner mennesker er internt fordrevet. Andre organisasjoner mener at antallet flyktninger er minst dobbelt så høye.

Caritas’ arbeid i Syria
Caritas Norge støtter, i samarbeid med Caritas Syria, Caritas Libanon og Jesuit Refugee Services, nødhjelpsarbeid i Syria. Vi støtter både prosjekter i Syria og arbeid rettet mot syriske flyktninger i Libanon. Under kan du se en film som viser hvordan Caritas Libanon arbeider med syriske flyktninger. Her kan du lese mer om Syria og vårt arbeid i landet. Om du ønsker å gi et bidrag til vårt arbeid i Syria kan du benytte kontonummer 8200.01.93433 eller du kan gi et bidrag online. Merk innbetalingen ”Syria”.

Om du ønsker å lese hele appellen fra Pave Frans kan du enten lese den på engelsk her eller lese en norsk oversettelse.

Et ønske om fred: syriske flyktninger i Libanon.

2018-02-05T14:49:22+00:00 5th september, 2013|