Presidenten i Zambia død

//Presidenten i Zambia død

Michael Chilufya Sata. Foto: The Commonwealth/Flickr.

Presidenten i Zambia, Michael Sata, er død, melder zambiske myndigheter. Sata ble 77 år og har sittet med makten siden 2011. Han ledet Patriotic Front (PF), et sosialdemokratisk parti.

Ifølge zambiske og internasjonale nyhetskilder har ikke Sata vist seg offentlig siden slutten av september og reiste til London for medisinsk behandling i slutten av oktober. Zambia har nylig feiret 50 års frigjøring fra Storbritannia. På grunn av Satas helse, deltok han ikke.

–  Satas bortgang er en trist nyhet for det zambiske folk. Til tross for en del kritikk, var han relativt godt likt av zambiere flest, sier programkoordinator for Zambia, Aina Østreng

Michael Sata kom til makten under valget i 2011, som var det første fredelige demokratiske valget i Zambia der avtroppende president ga fra seg makten uten protester. Caritas Zambia spilte en svært viktig rolle under valget i 2011 gjennom overvåking av valgresultater i samarbeid med andre organisasjoner. Dette førte til at mange zambiere fikk økt tillitt til valgresultatet.

Sata var kjent for å være en hardtarbeidende mann. Som ung jobbet han blant annet som politibetjent og på jernbanen. Som politiker var han minister gjennom mesteparten av 1990-tallet i partiet Movement for Multiparty Democracy (MMD). I 2001 dannet har partiet PF og var en aktiv opposisjonspolitiker gjennom 2000-tallet. Han fikk tilnavnet «King Cobra», for sine autoritære tendenser og skarpe tunger i denne perioden.

Nyvalg innen 90 dager
Da Sata kom i posisjon i 2011, klarte han ikke å få bukt med korrupsjon, jobbskaping og økonomisk nedgang. Han har også vist autoritære tendenser ved å forsøke å minimere politisk opposisjon de siste par årene.

– Mange zambiere hadde stor tro på president Sata i 2011, men han har ikke klart å levere på valgløftene. Han har for eksempel ikke klart å ferdigstille viktige prosesser som desentraliseringsprosessen, og den økonomiske situasjonen i landet har gått nedover, sier Østreng.

I følge Grunnloven i Zambia må nytt valg avholdes innen 90 dager etter at en president har gått bort. De siste par årene har man sett en tendens til økt vold i politikken, særlig i forbindelse med by-elections eller såkalte suppleringsvalg. Under valget i 2006 utbrøt det voldelige demonstrasjoner i Lusaka på grunn av uklarheter om valgresultatene.

– For Zambias rykte som et mellominntektsland med en fredelig historie, er det viktig at det kommende valget skjer på fredelig vis slik tilfelle var i 2011, avslutter Østreng.

Les mer om Caritas Norges arbeid i Zambia

Les vår rapport: Who benefits? Norwegian investements in the Zambian mining industry

Eldre nyheter om Zambia:

Økt kvinnelig deltakelse i Zambia