Pressefriheten utfordres i Uganda

//Pressefriheten utfordres i Uganda

De dramatiske begivenhetene i Kampala forrige uke illustrerer hvordan pressefriheten i Uganda til stadighet befinner seg under press. Væpnet politi omringet den 20. mai lokalene til to av landets største aviser The Daily Monitor og The Red Pepper, mens etterforskere ransaket de ansattes kontorer, skrudde fra hverandre datamaskiner og stengte trykkerifasilitetene. Avisene og to tilknyttede radiokanaler holdes fortsatt stengt av ugandisk politi.

Foto: Rachel Strohm (flickr)

Årsaken til disse aksjonene er offentliggjøringen av et konfidensielt brev, angivelig skrevet av general David Sejusa. I brevet ber han om etterforskning av et komplott for å få fjernet maktpersoner i hæren som ikke slutter seg til at president Musevenis sønn overtar presidentrollen etter sin far. Politiet har tatt i bruk kraftige virkemidler, deriblant annet forhør og trusler, for å oppdrive brevet fra avisene og for å avsløre kilden til lekkasjen.

Avisene får støtte fra FN
FNs menneskerettighetskommissær (OHCHR) har bedt Ugandas regjering om å umiddelbart stanse den pågående beleiringen. Ifølge The Daily Monitors nettutgave den 25. mai, fordømmer OHCHR stengingen av avisene som et åpenbart brudd på Ugandas forpliktelser under internasjonal menneskerettighetslovgivning som gir journalister rett til uttale å seg uten risiko for trusler, forfølgelse eller arrest.

Bekymringsverdig situasjon
Den manglende respekten for journalisters rett til å beskytte sine kilder er særlig bekymringsverdig sett i sammenheng med det kommende valget i Uganda i 2016. Yoweri Musveni er ment å gi seg som president etter å ha sittet ved makten siden 1986, men mye tyder på at han er lite villig til å gå av. Å la sønnen overta er en mulighet til delvis å beholde makten. At fire nyhetsmedier stenges fordi en ubehagelig nyhet kommer fram er et urovekkende tegn, og mange frykter at en slik vilkårlig sensur av media vil kunne føre til en svært svekket ytrings- og meningsfrihet i forkant av valget.

Caritas Norge uttrykker bekymring over utviklingen i et innlegg i Vårt Land den 25. mai 2013. I innlegget skriver prosjektkoordinator for Afrika, Aina Østreng, blant annet: ”Vi er oppriktig bekymret for utviklingen den siste tiden, og oppfordrer Daily Monitor og Red Pepper til å kjempe for sine demokratiske rettigheter. Vi håper også at de ugandiske mediene får støtte fra norske journalistforeninger, organisasjoner og norske myndigheter i denne kampen.”

Her kan du lese hele innlegget i Vårt Land. Mer informasjon om Caritas Norges arbeid i Uganda finner du her.

2018-02-05T14:49:23+00:00 27th mai, 2013|