Religiøse konflikter eskalerer

//Religiøse konflikter eskalerer

Urovekkende utvikling på Sri Lanka: – Religiøs ekstremisme har eskalert i de siste årene, forteller programkoordinator for Asia, Tuva Nodeland. Få år etter at myndigheten vant kampen over separatistorganisasjonen Tamiltigrene (LTTE), blusser en ny konfliktakse opp langs religiøse skillelinjer.

Nylig mistet tre muslimer livet og nesten 80 mennesker ble skadet i anti-muslimske opptøyer sør på Sri Lanka, knyttet til den svært nasjonalistiske buddhistiske gruppen Bodu Bala Sena (BBS). Den mangeårige borgerkrigen på Sri Lanka ble avsluttet i 2009, etter at regjeringen i landet fullstendig nedkjempet den tamilske separatistbevegelsen Tamiltigrene (LTTE). Nåværende president Rajapakse, som ble gjenvalgt i
2010, var selv med i kampen mot LTTE.

Vold øker
– Vi har over de siste årene fått rapporter på at antall angrep mot religiøse minoriteter øker. Kirker og moskeer er mål for nedbrenning og tilhengere blir truet eller drept. Dette handler om trakassering, diskriminering og trusler om bruk av vold. Målgruppene er særlig pinsevenner og muslimer. I fjor ble totalt seks kirkebranner ble registrert bare i juni måned. Antall voldsepisoder rapportert som religiøs forfølgelse ble doblet bare i første halvdel av fjoråret i forhold 2012. Det er fortsatt mange uløste konflikter som må løses for landet skal oppnå en langvarig og stabil fredssituasjon, sier Nodeland.

Opptøyer, her under valget i 2009. Foto: Bianca Polack, Flickr

– Etterdønningene etter den 30 år lange konflikten i landet er fortsatt store. Men der motsetningene under borgerkrigen i all hovedsak sto mellom etniske grupper, tegner det seg nå nye konfliktlinjer. En urovekkende utvikling er at religiøs ekstremisme har eskalert i de siste årene. Religiøse spenninger er en trussel mot den skjøre freden på øya og hvis det ikke blir tatt tak i, kan dette føre landet inn i en ny konfliktsituasjon, forteller programkoordinator i Caritas, Tuva Nodeland.

Caritas Norge har i mange år jobbet på Sri Lanka med sitt nettverk av katolske organisasjoner, og har i senere år opplevd at behovet for arbeid med å minske spenninger mellom religiøse grupper har blitt viktigere og viktigere.

Krever at presidenten tar affære
I de anti-muslimske opptøyene sør på øya, ble muslimer angrepet av singalesiske buddhister i byene Aluthgama, Beruwala og Dharga Town i Kalutara-distriktet. Hundrevis ble gjort hjemløse etter angrep på boliger, butikker, fabrikker, moskeer og en barnehage. 10 000 personer ble drevet på flukt av opptøyene. BBS har blitt anklaget for å ha manet til opptøyene, men nekter for at de står bak. De store nyhetkanalene på Sri Lanka sensurerte nyheten om opptøyene etter ordre fra Sri Lankas regjering.

De religiøse samfunnene fortviler og i en uttalelse denne uken etterlyser Caritas Sri Lanka større fortgang i å iverksette anbefalingene fra LLRC, den nasjonale forsoningskomiteen, som ble opprettet ved slutten av borgerkrigen. Forsoningskomiteen oppfordrer myndighetene til å forebygge at religiøse uenigheter blusser opp til store og alvorlige konflikter. En av tiltakene innebærer å etablere mellomreligiøse komiteer på regionalt og lokalt nivå.

-Vi må passe på at isolerte voldsepisoder ikke eskalerer til store konflikter mellom religiøse grupper som tradisjonelt har levd sammen i fred. Det er fortsatt usikkert om forrige ukes hendelser var et spontant utbrudd, eller et organisert angrep på muslimer, skriver Caritas Sri Lanka i sin uttalelse denne uken. Organisasjonen mener det er viktig at majoriteten i befolkningen forholder seg rolige, og ikke lar seg rive med at retorikken til de ekstremistiske gruppene.

– Vi fordømmer volden og hatet på det sterkeste. Beskyttelse av minoritetsgrupper er en hjørnestein for fredelig sameksistens i et flerkulturelt samfunn som vårt, men også grunnleggende for å få til nasjonal forsoning i etterkrigstidens Sri Lanka, avslutter Caritas Sri Lanka i sin uttalelse.

2018-02-05T14:49:13+00:00 26th juni, 2014|