Sikrer helsehjelp for ofrene i Gaza

//Sikrer helsehjelp for ofrene i Gaza

Caritas Jerusalem og Caritas Internationalis har lansert en nødappell for midler til å sikre livreddende nødhjelp til ofrene for oppblussingen av krigshandlinger på Gazastripen. Bombingen er ulikt noe annet vi har sett før, sier generalsekretær i Caritas Jerusalem, sr. Bridget Tighe.

Av Halvor Haugan, Innsamlings- og CRM-rådgiver

Støv og røyk i luften etter at en høyblokk har blitt bombet og raser sammen på Gaza.

Pressekontor bombet: En høyblokk som kontorer til flere ulike presseorganisasjoner var ett av hundrevis av bygg som ble bombet under 11 dager lange bombingen av Gazastripen. (Foto: Osps7).

Etter den siste tidens bombeangrep i Gaza har Caritas Internationalis og Caritas Jerusalem lansert en appell for å sikre medisinsk tilgang til den hardt rammede sivilbefolkningen i området. Caritas Jerusalem sier at tusenvis er såret i angrepene og at tusenvis av innbygere i Gaza er drevet på flukt og er uten trygge steder å søke tilflukt etter at hjemmene deres har blitt rammet av bombeangrep den siste tiden.

Sterkt behov for nødhjelp

– Bombeangrepene er sterkere enn de vi har sett under tidligere krigshandlinger. Over 17,000 mennesker har søkt tilflukt i skoler for å unnslippe bomberegnet, sier søster Bridget Tighe, generalsekretær i Caritas Jerusalem.

Caritas’ klinikk i Gaza måtte stenge da bombingen gjorde det livsfarlig for sivile å befinne seg i gatebildet, men er nå åpnet igjen og er i gang med å ta imot pasienter.

Vil du støtte Kirkens arbeid for de sivile ofrene i Israel og Palestina? Caritas Jerusalem vil gjennom sitt nærvær i Gaza og Jerusalem bedrive nødhjelp og gjenoppbyggingsarbeid. Følg instruksjonene i skjemaet under for å gi en donasjon. Takk for at du vil gjøre verden til et bedre sted!

Kort
En mann står i en gate med store ødeleggelser etter et bombeandgrep.

Store ødeleggelser: Veier, infrastruktur og helsetilbud har blitt hardt rammet av bombingen på Gaza-stripen. (Foto: Osps7)

Sterkt behov for nødhjelp

– Vi vil sette i gang med traumebehandling av sårede gjennom både klinikken og våre mobile klinikker så snart situasjonen tillater det. Vi må også fortsette å bidra med primærhelsetjenester for folk i områdene utenfor Gaza by, sier søster Tighe.

Caritas Jerusalem har over 60 ansatte i Gaza som nå trår til med både nødhjelp og gjenoppbyggingsfokus. Generalsekretær i Caritas Internationalis, Aloysius John, sier også at det vil være et sterkt behov for medisinsk hjelp, mat og annen nødhjelp i tiden framover for den rammede sivilbefolkningen.

– Caritas Internationalis vil fortsette å hjelpe de mest sårbare gjennom den blinde volden som påføres dem, og bidra med den hjelpen vi kan for å minke lidelsene, sier John.

2021-05-26T16:08:28+00:00 26th mai, 2021|