– Caritas gjør en kjempeviktig jobb for integreringen

//– Caritas gjør en kjempeviktig jobb for integreringen

– Det er vanskelig for innvandrere i Norge å få jobb som er relevant for utdanningen de har med seg, derfor er det fint å ha noen til å veilede seg i søknadsprosessen, slik som her hos Caritas.

Tekst: Birgit Vartdal Foto: Martin Moland og Ellen Høvik

Det sa statsminister Erna Solberg da hun besøkte Caritas Ressurssenter i Oslo.

-Caritas og andre organisasjoner i frivillig sektor gjør en kjempeviktig jobb for integreringen, la hun til.

Statsminister Erna Solberg lyttet interessert til Caritas sine erfaringer med integrering av innvandrere og flyktninger i Norge. Her er hun sammen med leder for innenlandsavdelingen, Per Wenneberg (med ryggen til)  og generalsekretær Martha Rubiano Skretteberg.

Det var Solberg som i sin tid åpnet senteret i 2011.  Fredag var hun tilbake for å se på de ulike metodene Caritas bruker for å hjelpe flyktninger og innvandrere inn i arbeidslivet. Siden åpningen har Caritas Ressurssenter hatt stor vekst. Antallet besøkende har særlig økt etter august 2017. Da utvidet vi lokalene og fikk muligheten til å holde veiledningstilbudet åpent samtidig med norskkurs og andre kompetansehevende kurs. I fjor var det mer enn 20 000 innvandrere og flyktninger innom.

Møtte frivillige og arbeidssøkere

Generalsekretær i Caritas Norge, Martha Rubiano Skretteberg og leder for innenlandsarbeidet, Per Wenneberg tok imot statsministeren og introduserte henne for deltakere på norskkurs, jobbsøkere og engasjerte frivillige.

-På en vanlig dag kommer omkring 40 personer til veiledningstjenesten, samtidig som det er fire norskkurs med omtrent 80 deltakere. Vår næringslivskontakt koordinerer videre selvhjelpsgrupper for arbeidssøkere og de som ønsker det kan få en arbeidslivsfadder eller en mentor. Det vil si en person med erfaring fra norsk arbeidsliv som følger dem som er på vei inn i arbeidslivet over i hvert fall ett år, fortalte Wenneberg.

Lifeng Zhao (til høyre) fra Kina, søker jobber innen fiskeoppdrett blant annet. – Da er du i helt feil region, sa statsminister Erna Solberg og anbefalte varmt Vestlandet.

Solberg viste stort engasjement for norskopplæringen og interesse for de mange historiene hun fikk høre om hvor utfordrende det kan være å få jobb i Norge dersom du ikke er norsk. Hun ga også tydelige råd til noen av dem som var der, som Lifeng Zhao fra Kina, som med en mastergrad i husdyrvitenskap fra Ås blant annet søker jobber innen fiskeoppdrett.

-Da er du i helt feil region, sa Solberg og anbefalte Vestlandet.

Hun hadde også noen råd til arbeidsgiverne.

-Nordmenn bør bli flinkere til å anerkjenne innvandreres kvalifikasjoner, sa hun.

-Men det er ikke alltid utdanning og erfaring fra utlandet er direkte overførbart til norsk arbeidsliv, la hun til.

Prøver anonyme jobbsøknader

Denne uken ble det kjent at regjeringen vil prøve ut anonymiserte jobbsøknader i mange statlige etater.

-Vi gjør dette for å teste ut påstanden om at jobbsøkere med innvandrerbakgrunn blir diskriminert. Vi har alle selekterende mekanismer. Er det skjulte fordommer i det offentlige? Det skal vi nå teste ut, fortalte hun.

Solberg tror likevel den største utfordringen for innvandrere er at mange arbeidsgivere velger å ansette folk gjennom sitt nettverk i stedet for å lyse ut stillingene.

-Mange små bedrifter har ikke har kapasitet til å behandle så mange jobbsøknader. Når man ansetter gjennom sitt nettverk, er det lett å ansette noen som ligner på en selv, sa hun.

Rumenske Luminita Garaba, syns anonyme jobbsøknader er en god idé.

– Det er et bra initiativ. Da blir det kanskje lettere å komme på jobbintervju, sier hun. Selv har hun en mastergrad i klimatology, ønsker å jobbe med klimaforskning, men tjener for tiden til livets opphold med å lage kaffi.

-Jeg elsker landet og vil gjerne bli, men det er tøft, sier hun.

– Viktig å kunne norsk

Rumenske Luminita Garaba, nederlandske Anne Ronald van Splunder og kenyanske Henry Mburu var blandt dem som delte sine erfaringer som utenlandsk arbeidssøker i Norge.

Nederlandske Anne Ronald van Splunder fikk seg jobb i Bærum kommune relativt kort tid etter å ha lagt seg i selen for å lære norsk ved å gå på norskkurs og språkkafé. Han tror det å kunne språket er svært viktig for å komme seg inn på arbeidsmarkedet.

– I Nederland jobbet jeg som inspektør på byggeplasser. Jobben jeg har nå er ikke helt relevant i forhold til min bakgrunn, men det er ok å lære noe nytt. Nå får jeg snakke norsk hele tiden på jobb. Jeg går fortsatt på norskkurs. Jeg må bli bedre, for av og til tuller kollegaene mine med meg og jeg forstår det ikke, sier han.

Også kenyanske Henry Mburu, som går på norskkurs hos Caritas og deltar på CV- og jobbsøkerkurs, satser på at det skal ordne seg med relevant jobb innen økonomi- og finans når norsken blir bedre. Foreløpig jobber også han i restaurant- og servicebransjen.

-Konkurransen om jobbene i finansbransjen er såpass stor at selv om det er en internasjonal sektor er det ikke tilstrekkelig å kunne engelsk for å få jobb, men jeg får god hjelp til å lære norsk og søke jobber hos Caritas, sier han.

2019-04-15T16:54:07+00:00 15th april, 2019|