Sri Lanka ti år etter Tsunamikatastrofen

//Sri Lanka ti år etter Tsunamikatastrofen
2014-12-03 13.12.47

Denne lille familien er fornøyd med huset de nå bor i og føler seg trygge takket være hjelp fra Caritas Norge. Foto: Jeanette Olsen/Caritas Norge

Ti år etter at tsunamien rammet store deler av sør- og Sørøst-Asia har Caritas Norge sammen med partner-organisasjoner hjulpet titusenvis av mennesker med husbygging, utdanning og psykososial støtte.

– Livet vårt er veldig annerledes nå. Selv om vi har flyttet fra naboene våre er vi svært glade for dette solide huset som ligger et stykke unna kysten, forteller en eldre kvinne til Caritas.

I 2004 rammet tsunamien Sri Lanka. Flodbølgen etter jordskjelvet 2. juledag førte til brutale ødeleggelser. Nær 35 000 mennesker mistet livet, og 835 000 ble fordrevet fra sine hjem. Hun og mannen livnærer seg av fiske, og bodde få meter fra kystlinjen sammen med sine fem barn.

Nå bor familien i en landsby utenfor Weligama, nær byen Galle sør i landet, hvor Caritas Sri Lanka fått et landstykke fra staten for å bygge hus til de tsunamirammede. Etter at de bosatte seg i landsbyen har alle sønnene flyttet ut for å drive med fisking. Deres 21 år gamle datter har derimot fått hus i samme nabolag, og bor sammen med sin mann og en liten gutt på tre år.

– Jeg er veldig takknemlig for dette huset og føler meg mye tryggere her. Siden mannen min blir borte over lengre perioder når han skal ut på sjøen, er det viktig for meg og sønnen min å ha trygge omgivelser. Gud er den som hjelper. Det finnes både synlige og ikke synlige guder. Dere er de synlige, sier hun til Caritas.

Takket være norske givere og myndigheter kunne Caritas Norge bidra med 22 millioner kroner til nødhjelp og gjenoppbyggingsarbeidet i Thailand, Indonesia, India og på Sri Lanka.

Minnemarkering

Tsunamikatastrofen er en av mange utfordringer Sri Lanka har hatt. I 1979 startet en 30 år lang borgerkrig mellom tamiltigrene (LTTE) og regjeringen. Krigen gikk spesielt hardt ut over befolkningen i den nordlige delen av landet. Da tsunamikatastrofen inntraff i 2004, ble den sosiale og økonomiske situasjonen i landet ytterligere forverret, og de fattigste igjen hardest rammet.

Caritas Norge har bidratt til gjenoppbyggingen av hus etter tsunamien på Sri Lanka. Her fra en landsby utenfor Weligama sør i landet. Foto: Jeanette Olsen/Caritas Norge

I år er det fem år siden den væpnede konflikten tok slutt, og ti år siden tsunamien rammet landet. For å markere gjenoppbyggingen og minnes ofrene arrangerte Caritas Sri Lanka i desember en minnemarkering i hovedstaden Colombo i samarbeid med Caritas Thailand, Indonesia, og India.

Under minnemarkeringen besøkte programkoordinator Jeanette Olsen og prosjektsekretær Roxicca Thirumeny i Caritas Norge de tsunamirammede områdene. I landsbyen Weligama ble de ønsket velkommen med tradisjonell sang og dans og tenning av oljelamper. Familiene, de fleste av dem buddhister, ønsket velkommen inn i murhusene hvor de har bodd siden 2011. Olsen og Thirumeny hørte flere sterke historier fra overlevende.

– Å starte et liv på et helt nytt sted etter katastrofen er helt klart en utfordring. Men til tross for motgangen viser de et stort engasjement og en sterk tro på fremtiden. Flere av familiene har bygget videre og utvidet husene sine, forteller Olsen.

Dagens situasjon

Selv om det er ti år siden tsunamikatastrofen inntraff og fem år siden borgerkrigen på Sri Lanka tok slutt, bor fortsatt familier i midlertidige boliger. Spesielt i nord har flere vanskeligheter med å starte et nytt liv, på grunn av utbredt fattigdom og traumer som de ikke har fått bearbeide. De sørgende får heller ikke lov av regjeringen til å arrangere minnemarkeringer for de som mistet livet under krigen.

Nå som presidentvalget nærmer seg den 8. januar, og sittende president Mahinda Rajapakse søker gjenvalg for tredje gang, er spenningen stor på Sri Lanka. Det er også frykt for opptøyer og vold i gatene.

Caritas Norge på Sri Lanka

Caritas Norge har gjennom flere år jobbet med humanitært arbeid og fredsarbeid på Sri Lanka. Siden 2013 har vi hatt et langsiktig samarbeid med Caritas Sri Lanka. Hovedfokuset for prosjektene er arbeid med matsikkerhet og forsoningsarbeid mellom ulike religiøse grupper.

Her kan du lese mer om Caritas Norges arbeid på Sri Lanka.

Støtt vårt arbeid på Sri Lanka
Vil du støtte vårt arbeid på Sri Lanka? Gi et bidrag her eller benytt vår gavekonto 8200.01.93433. Merk innbetalingen ”Sri Lanka”.

Flere saker om Sri Lanka:

Når klimaendringer truer matsikkerheten

Religiøs konflikt eskalerer