Stort behov for nødhjelp og gjenoppbygging i Øst-Timor

//Stort behov for nødhjelp og gjenoppbygging i Øst-Timor

Den tropiske syklonen Seroja som traff Øst-Timor og deler av Indonesia tidlig i april førte til flom og store ødeleggelser. Over 3 000 mennesker har blitt fordrevet, og hjelpearbeidet har store behov.

Av Halvor Haugan, Innsamlings- og CRM-rådgiver

Koordinerer nødhjelpen: Lokale Caritasorganisasjoner koordinerer mye av nødhjelpen som går til de rammede samfunnene i Øst-Timor. Over 3 000 mennesker er fordrevet fra hjemmene sine. (Foto: Caritas Indonesia).

Gi din støtte her

Myndighetene i Øst-Timor melder at 42 er registrert omkommet, over 30 er fortsatt savnet og minst 13,000 mennesker ble fordrevet fra hjemmene sine etter at syklonen traff land i april. I nabolandet Indonesia sto halvparten av de 33 000 rammede familiene tidlig i mai fortsatt uten hjelp, over en måned etter at uværet rammet.

Caritas Indonesia har sammen med lokale katolske menigheter, lokale Caritas-organisasjoner i Baucau og Dili og andre samarbeidspartnere vært instrumentelle i det umiddelbare hjelpearbeidet etter syklonens herjinger, også i Øst-Timor. Selv om behovet for umiddelbar hjelp fortsatt er stort, bruker Caritas Indonesia nå tiden til å planlegge langsiktig.

– Caritas Indonesia vil sammen med våre samarbeidspartnere nå starte overgangsperioden til mer langsiktig hjelpearbeid. Vi vil vurdere pengebasert assistanse, utdanningstilbud og psykososial helsehjelp, sier fader Fredy Rante Taruk, generalsekretær i Caritas Indonesia.

Flomstor elv med sterk strøm renner gjennom en landsby.

Voldsomme krefter: Syklonen Seroja førte med seg enorme mengder regn og flomstore elver. Flere lokalsamfunn har blitt totalødelagt av vannmassene. (Foto: Caritas Indonesia).

Pandemien vanskeliggjør hjelpearbeidet

I tillegg til uværet er Øst-Timor også svært hardt rammet av COVID-19-pandemien, og opplever for øyeblikket en smittetopp større enn noen gang før. Dette vanskeliggjør hjelpearbeidet, og myndighetene i Øst-Timor har uttalt at syklonen sannsynligvis kommer til å sette COVID-19-responsen sterkt tilbake. Fader Taruk sier at Caritasorganisasjoner i området likevel er godt rustet til å møte utfordringene.

– Våre planlagte former for langsiktig hjelpearbeid vil komplementere den responsen vi allerede har satt i gang mot COVID-19-smitte. Vi har hygiene og helsehjelpprosjekter som allerede er godt i gang, så effekten vil være god, sier fader Taruk.

2021-06-17T15:53:44+00:00 27th mai, 2021|