Støtt nødhjelpsarbeidet på Filippinene

//Støtt nødhjelpsarbeidet på Filippinene

Tyfonen Haiyan, som traff Filippinene natt til fredag var en av de kraftigste som noen gang er registrert. Med vindstyrke på mer enn 300 km/t er ødeleggelsene enorme. 9,5 millioner mennesker er rammet av tyfonens herjinger og man frykter at så mange som 10 000 kan være omkommet. Caritas er i gang med nødhjelpsarbeid på Filippinene.

Appendix A - Drawing of Emergency Shelter

Tegning av hvordan midlertidige telt vil se ut. Disse har blant annet allerede blitt brukt med stor suksess i forbindelse med jordskjelvet i Bohol.

Kommunikasjonslinjer nede
– Etter tyfonens herjinger er strømlinjer, telefonlinjer og mobilmaster ødelagt, noe som gjør det svært vanskelig å kommunisere og koordinere hjelpearbeidet i landet, forteller p. Edwin Gariguez som er daglig leder i Caritas Filippinene. Han forteller om store behov i et land som også ble rammet av jordskjelv for kun en måneds tid siden. – Dette er den kraftigste stormen vi har opplevd i landet, ødeleggelsene og behovene er svært store, forteller han.

Plyndring er også en stor utfordring i de rammede områdene. – Gjennom våre kontakter har vi fått flere rapporter om at busser på vei ut fra de verste områdene stanses og ranes, forteller rådgiver i Caritas Norge, Alexander Golding. Det finnes også andre eksempler på at noen skor seg på andres nød. – Vi har også fått rapporter om at de få som eier båter som fortsatt kan brukes tar ekstremt godt betalt for å frakte mennesker bort fra de hardest rammede områdene, fortsetter Golding.

Nødhjelpsarbeidet er i gang
Forholdene på Filippinene er svært vanskelige, de siste rapportene fra våre partnerorganisasjoner er at en ny storm truer båttraffikken i området. Hjelpearbeidet er allikevel allerede i gang. – Dette er en stor katastrofe, men hjelpearbeidet er allerede i gang, forteller p. Edwin. Å sikre tilgang til vann, mat, medisiner, samt å skaffe folk et midlertidig sted å bo er prioriterte områder i hjelpearbeidet.

Caritas Filippinene er, i samarbeid med Catholic Relief Service, på vei til de hardest rammede områdene med telt, presenninger og pledd. I første omgang skal dette gi 7000 familier (ca 30 000 mennesker) et midlertidig sted å sove. Områdene det vil fokuseres på først er Samar, Leyte og Cebu. Flere nødhjelpstiltak vil bli igangsatt de nærmeste dagene.

Mange filippinere i Norge
Den katolske kirke i Norge har mange medlemmer med bakgrunn fra Filippinene. Mange av disse er fortvilet fordi de ikke får kontakt med sine kjære. – Jeg har møtt mange som er bekymret fordi de ikke vet om, eller hvordan, deres familie og venner er rammet av katastrofen, forteller rådgiver i Caritas Norge, Alexander Golding. Mange samles derfor i menigheter rundt om i landet for å sørge over de som har mistet sine nærmeste og for å be for at de som er savnet kommer til rette.

Støtt nødhjelpsarbeidet på Filippinene
Du kan hjelpe tyfonofrene på Filippinene! Støtt vårt nødhjelpsarbeid ved å gi et bidrag online, ved å sende SMS med kodeord CARITAS til 2090 (kr 100,-), eller ved å gi et bidrag til konto 8200.01.93433. Merk innbetalingen med ”Tyfon Filippinene”.

Andre nyhetssaker om tyfonen på Filippinene
Jobber døgnet rundt for å få nødhjelpen fram
Hjelper mitt bidrag?
Nødhjelpen er på vei