Sult – en global skandale

//Sult – en global skandale

I dag, 10. desember, lanseres Caritas’ globale kampanje ”En familie – mat til alle”. Kampanjen vil sette sult på dagsorden og har som mål å vise at vi kan få slutt på all sult innen 2025. Caritas-organisasjoner over hele verden vil delta i kampanjen, som vil fortsette fra mot FNs samling i 2015.

Jordbruk i DR Kongo (foto: Neil Palmer/CIAT)

En global skandale
Sikker tilgang til mat er helt grunnleggende for å kunne leve et godt og verdig liv, og for å skape utvikling. Retten til mat er nedfelt i menneskerettighetene, og på verdensbasis produseres det nok mat til at alle i teorien kan få oppfylt dette kravet. Allikevel er det i dag svært mange som sulter. I følge FNs matvareorganisasjon gjelder dette så mange som 1/8 av jordens befolkning eller om lag 842 millioner mennesker.

Pave Frans mener sult er en global skandale. – Vi står i dag ovenfor en global skandale der nesten en milliard – én milliard mennesker sulter. Vi kan ikke snu oss vekk og late som at sult ikke eksisterer. Det finnes nok mat i verden til å forhindre sult, sier Paven i en videomelding. I videomeldingen ber han også om at alles rett til mat respekteres og ber alle dele med de som har mindre enn oss selv. Her kan du se hele videomeldingen fra Pave Frans.

Adventsaksjonen 2013: Gi oss vårt daglige brød
Årets adventsaksjon setter fokus på nettopp retten til mat. Gjennom aksjoner og innsamlinger rundt om i Norge vil Norges Unge Katolikker bruke adventstiden til å rette søkelyset mot sult og samle inn penger til Caritas’ arbeid med matsikkerhet i DR Kongo. Her kan du lese mer om DR Kongo og adventsaksjonen.

Ditt bidrag kan hjelpe mange i DR Kongo til et bedre liv! Støtt årets adventsaksjon ved å gi et bidrag til en av NUKs innsamlinger i adventstiden, ved å gi et bidrag her eller gi et bidrag til kontonummer 8200.01.93433. Merk innbetalingen “Adventsaksjonen 2013″. Du kan også lese mer om adventsaksjonen på www.adventsaksjonen.no.

2018-02-05T14:49:17+00:00 10th desember, 2013|