Syria: Ti år med krig har skapt enorme behov

/, Uncategorized/Syria: Ti år med krig har skapt enorme behov

15. mars var det ti år siden krigen i Syria brøt ut. Konflikten fortsetter i flere områder og behovene i landet er enorme. I byen Homs ønsker Caritas Norge å bidra med mat, husly og medisiner og starter derfor en innsamling blant våre støttespillere. Vi jobber sammen med Caritas Syria og Caritas England/Wales for å nå de mest sårbare.

Av Nina A. Brattvoll, seniorrådgiver/humanitær koordinator

Lokale hjelpearbeidere kommer med medisinsk assistanse og nødhjelp til familier som har flyktet fra krigen. Nødhjelpen inkluderer rent vann og hygienesett med en bolle, såpe, shampo, våtservietter og tannbørster, blant annet. (Foto: CAFOD)

Nødhjelp: Lokale hjelpearbeidere kommer med medisinsk assistanse og nødhjelp til familier som har flyktet fra krigen. Nødhjelpen inkluderer rent vann og hygienesett med en bolle, såpe, sjampo, våtservietter og tannbørster, blant annet. (Foto: CAFOD)

Jeg vil bidra

Ti år med krig og konflikt er uendelig lang tid. Ingen kunne forestille seg at krigen i Syria skulle vare så lenge. Omfanget av krigens ødeleggelser er svært omfattende, og de menneskelige lidelsene er ubeskrivelige. Caritas, som samlet internasjonal paraplyorganisasjon har hjulpet mer enn én million mennesker i Syria hvert år de siste 10 årene med mat, husly, helsetjenester, vann, sanitær, utdanning og annen humanitær nødhjelp.

Caritas når de mest sårbare

I Syria jobber Caritas gjennom kirkestrukturen og når de mest sårbare i lokalsamfunnene i og rundt Homs by. Caritas Syria ble etablert i 1956 og utgjør i dag cirka 200 ansatte og et høyt antall frivillige. Siden begynnelsen av den humanitære krisen, har Caritas bidratt i sju av 14 provinser, deriblant i Homs. Caritas bidrar i år med humanitært støtte med hovedfokus på mat, husly, helse, utdanning, husholdningsartikler og psykososial støtte. Vår støtte nå vil bidra inn i hele prosjektet, særlig med mat, medisiner og husly. Caritas hjelper sårbare mennesker uavhengig av religion, politisk ståsted, etnisitet og ideologisk ståsted.

Homs hardt rammet

Homs er Syrias tredje største by – kun Damaskus og Aleppo har flere innbyggere. Homs er en av byene som har blitt hardest rammet i løpet av den ti år lange konflikten. Homs ble erklært trygg i 2018 og er nå under myndighetskontroll, men sporadiske angrep på viktig infrastruktur forekommer fortsatt, noe som spesielt rammer energiforsyningen. Homs hadde opprinnelig rundt 1,8 millioner innbyggere. Folketallet i dag er beregnet til omtrent 1,4 millioner, hvorav 360 000 er internt fordrevne fra andre områder i Syria, som har søkt tilflukt i Homs. De humanitære behovene i Homs er økende på grunn det store antallet mennesker som fortsatt søker tilflukt i byen. Byen har ikke kapasitet til å sikre alle innbyggere grunnleggende behov.

Lær mer i denne videoen, som Caritas England og Wales (CAFOD) laget til markeringen av tiårs dagen for krigens start.

2021-04-26T14:08:13+00:00 26th april, 2021|