Systua i Bidi Bidi

//Systua i Bidi Bidi

Femti kvinner møtes daglig under en presenning i «verdens beste flyktningleir.» Det blir det både inntekter og kvinnerettigheter av.

Molly Drrele, medlem av sygruppa i sone 2, viser frem deres mest populære produkt, resirkulerbare damebind. Foto: Alf Berg

Tekst og foto: Alf Berg

Hver dag, tidlig om morgenen, før varmen blir uutholdelig, møtes femti unge kvinner under et provisorisk bygg i Bidi Bidi-leiren i nord-Uganda. I leieren bor det 270 000 barn og voksne som har flyktet fra konfliktene i Sør-Sudan. Bidi Bidi fremheves som en av de beste flyktning-leirene i verden. Her får flyktninger land til å dyrke sin egen mat,og yrkesopplæring for å skape seg inntekt. Caritas er involvert i flere prosjekter, for å gi flyktningene med viktig kompetanse før de returnerer til sitt hjemland.

Systua i Sone 2

– Det er rart å tenke på at det bare er en måned siden vi startet opp, sier Molly Drrele (25), medlem av sygruppa i sone 2.

– Jeg føler at vi har fått til så mye, og lærer enda mer.

Det er ingen overdrivelse. Mange av damene hadde aldri tatt i en symaskin før. Molly var en nybegynner selv, nå er hun en av lederne i gruppa. En måned senere utgjør det jentene skaper i systua hovedinntekten til mange av dem.

– Etter et år i leiren blir du nokså motivert for å gjøre noe, utrette noe. Dagene er lange, og vi er ressurssterke mennesker.

Suksess med nødvendig dameprodukt

Syklassen har valgt å masseprodusere et produkt som er både praktisk og etterspurt i leiren: resirkulerbare damebind. De produserer 5 000 av dem om dagen. Hvert enkelt produkt må delvis sys for hånd.

– Vi visste at disse damebindene ville være lettsolgte fordi leieren manglet dem. Dessuten er det miljøvennlig med produkter som er gjenvinnbare. Fordi bindene selges så lett, er det en god inntektskilde: Hvert bind gir oss 1 500 shilling (tre til fire norske kroner,) og det kommer veldig godt.

En fast andel av bindene distribueres til skolejenter som selv ikke har råd til å kjøpe dem.

– Det kan virke som en liten ting, men for dem som mottar bindene betyr det mye, fastslår Molly.

Kompetanse for framtiden

Molly og mange av de andre kvinnene i kollektivet flyktet fra Yei-området i Sør-Sudan for to år siden, da krigshandlingene startet.

– Det er fortsatt urolig i Sør-Sudan, kanskje kan det ta to-tre år til før vi kan returnere. Skredderutdanningen kan vi ta med oss når vi vender hjem for å hjelpe Sør-Sudan med å komme på beina igjen.

– Så dette er ikke bare nødhjelp altså?

– Nei, ikke i det hele tatt. Hvis Gud vil, skal jeg være skredder så lenge jeg lever.

2018-12-19T14:46:15+00:00 19th desember, 2018|