Trenger strengere etiske retningslinjer for Oljefondet

//Trenger strengere etiske retningslinjer for Oljefondet

SAIHs rapport om norske investeringer i Latin-Amerika bekrefter nok en gang
behovet for et sterkere etisk rammeverk for Oljefondet.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

– At den norske befolkningens fremtidige pensjon blir finansiert av prosjekter som ødelegger livene til verdens mest marginaliserte er ikke akseptabelt, sier leder for internasjonal avdeling i Caritas Norge, Knut Andreas Lid.

Han ser at dette er en stadig større utfordring i forbindelse med Caritas Norges fredsprosjekter i Colombia. I en av Colombias mest voldsutsatte regioner Urabá, arbeider Caritas Norge med å sikre landrettighetene til urbefolkningen. Området har blitt solgt til et av gruveselskapene som Norge investerer i, AngloGold Ashanti Ltd.

– Tusenvis er fordrevet og mange har blitt drept i kampen for å få grunnlovfestende rettigheter oppfylt. Målet om profitt må ikke komme på bekostning av etikk.

Studentenes og Akademikerenes Internasjonale Hjelpeorganisasjon SAIH, lanserte denne uken rapporten «Ta først, spørre etterpå. Hvordan Oljefondets investeringer i gull og kull bryter urfolk og afroetterkommeres rettigheter i Latin Amerika».

I rapporten kommer det frem at oljefondet har investert 13 milliarder kroner i fire selskaper som bryter urfolksrettigheter, skriver SAIH og ber Norge trekke seg ut av investeringene.

Les mer om Caritas Norges arbeid i Colombia her.

Les flere nyheter fra Caritas Norge i media.

Støtt vårt arbeid i Colombia
Vil du støtte vårt arbeid i Colombia? Gi en gave online her, eller benytt Caritas’ gavekontonummer 8200.01.93433. Merk innbetalingen med “Colombia”.

2018-02-05T14:49:09+00:00 30th september, 2014|