Titusenvis av hjem ødelagt av tyfonen Hagupits herjinger

//Titusenvis av hjem ødelagt av tyfonen Hagupits herjinger

Så langt er 27 mennesker omkommet og 2,2 millioner mennesker rammet av tyfonen Hagupit som  traff Filippinene lørdag 6. desember. Over 35 000 hjem er jevnet med jorden viser ny kartlegging av Caritas.

Værforholdene har bedret seg på Filippinene etter tyfonen Hagupits herjinger.

Men ødeleggelsene etter tyfonen begynner nå å bli synlige og Caritas arbeider med å kartlegge situasjonen og skadeomfanget fortløpende. Hittil har 492, 700 familier over syv ulike regioner i landet er rammet av tyfonen. Tall fra den siste kartleggingen viser at over 40 000 hjem er delvis ødelagt. Landbruket i landet er hardt rammet og hittil viser beregninger at det vil koste om lag 28 millioner amerikanske dollar å reparere skadene som tyfonen har forårsaket.

Flest av de omkomne mistet livet i Samar-provinsen hvor tyfonen rammet med en vindstyrke på opptil 210 kilometer i timen lørdag, melder Aftenposten.

Hundretusenvis har begynt å vende hjem etter at tyfonen avtok i styrke natt til mandag norsk tid. Selv om tusenvis er på vei tilbake til sine hjemtrakter, står mange uten hus etter uværet. 717.000 mennesker evakuert før stormen traff, ifølge FN.

Caritas har forberedt seg på Tyfonen, blant annet ved utplassering av nødhjelp. (Foto: NASSA (Caritas Filippinene)

Caritas har forberedt seg på Tyfonen, blant annet ved utplassering av nødhjelp. Foto: NASSA/Caritas Filippinene.

Da tyfonene var på vei mot Filippinene betegnet meteorologene Hagupit som en kategori fem-tyfon, men den avtok kraftig i styrke på vei over Stillehavet, og søndag svekket den seg ytterligere til kategori to. Allikevel er det svært sannsynlig at det vil komme betydelige nedbørmengder som vil gjøre store skader, sier leder for internasjonal avdeling i Caritas Norge Knut Andreas Lid.

– Enkelte er spesielt utsatt for stormen. Det er fortsatt mange som ikke har fått gjenoppbygd sine hus og som bor i telt i de områdene som ble truffet i fjor, forteller Lid.

Hør Lid fortelle om tyfonen på dagsnytt her.

Store deler av kommunikasjonsnettverket i området som ble rammet er nede og hjelpearbeiderne må ut til områdene for å vurdere situasjonen.

God forberedt

NASSA (Caritas Filippinenen), Caritas Manila, Catholic Relief Services og flere andre katolske aktører som er operative på Filippinene har tett kontakt for å koordinere arbeidet og den umiddelbare responsen etter at tyfonen har truffet land.

Caritas Norge står klare til å bistå Filippinene.

Fra Caritas og Kirkens side har man siden onsdag forberedt seg på stormen og vi har tett kontakt med lokale og nasjonale myndigheter og med andre hjelpeorganisasjoner.

Forberedelsene har blant annet bestått av å plassere ut forsyninger og nødhjelpsutstyr og ved å mobilisere frivillige til spesielt utsatte områder. I tillegg har man bidratt til å spre informasjon og med å evakuere familier til tryggere områder.

Gi en gave til Filippinene

Evakueringen har pågått i hele dag (Foto: Vilma Horca/Catholic Relief Services)

2018-02-05T14:49:07+00:00 6th desember, 2014|